Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Goede voornemens, het blijft een dingetje…

31 december 2018 / Algemeen
Goede voornemens, het blijft een dingetje…

Elk jaar beginnen we er weer braaf aan: goede voornemens! De meeste mensen doen dit bij het begin van het nieuwe jaar, terwijl anderen hier na de zomervakantie mee beginnen. Want na een tijd van slechte gewoontes, is het nu weer tijd om aan de gezondheid te werken. En daarmee zijn ook de goede voornemens weer geboren.

Maar het nadeel van goede voornemens is wel dat deze vaak moeizaam gaan! In het begin ben je flink gemotiveerd en lijkt alles vanzelf te gaan. Maar dan raakt het doel langzaam uit zicht en komen er drukke en stressvolle tijden aan. Het doel zakt steeds verder naar de achtergrond en de slechte gewoontes komen steeds vaker boven drijven. Uiteindelijk ben je niet meer met je doel bezig en probeer je het later wel weer opnieuw.

Herkenbaar? Je bent niet de enige! Want elk jaar start 80% van de Nederlanders met goede voornemens en ongeveer 20% weet deze ook daadwerkelijk te halen. Hoe komt het toch dat deze voornemens zo moeilijk te halen zijn en dat dit meer een kwelling wordt dan een positieve verandering? Het antwoord is waarschijnlijk oude gewoontes, ook wel gedragspatronen genoemd.

Uit de comfortzone stappen

Kan jij het?

Wij mensen zijn gek op gewoontes, want dat doen we al ons gehele leven. Wanneer we zo’n gewoonte als stoppen met roken, afvallen of stressvrijer door het leven willen gaan, willen aanpakken, merken we pas hoe moeilijk dat is. Uit de comfortzone stappen is in het begin nog wel leuk, maar na verloop van tijd kiezen we liever voor gedrag dat we al kennen.

Bij mij werken goede voornemens ook niet echt. Tenminste niet zoals bij anderen, die het wel lukt om deze te bereiken. Ik heb inmiddels zo mijn eigen aanpak en daarmee bereik ik mijn sport-, voeding of leefstijldoelen eigenlijk altijd. Tenminste als het iets is wat ik echt wil! Want als ik voor iets kies omdat anderen het me aanpraten, of ik het nog niet wil, dan is het bereiken ervan gedoemd om te mislukken.

Om iets te bereiken, bereid ik me eerst goed voor. Want een goede voorbereiding is het halve werk!  Voor mijn voornemens maak ik eerst een plan van aanpak en bedenk ik me waar ik het allemaal voor doe. Ik heb mezelf aangeleerd om op mijn doel te mediteren en rekening te houden met problemen die ik zeker weten ga tegenkomen.

Hoe bereik je die goede voornemens?

Met vallen en opstaan

Na een perfecte voorbereiding, hoef ik bij mijn aanpak alleen te letten op het vallen en opstaan. Hierbij gebruik ik ook mijn favoriete lijfspreuk “heb geduld, wees positief en blijf proberen”. Gaandeweg blijf ik zo gefocust op mijn einddoel en na ongeveer 6 maanden heb ik mijn ‘oude gewoonte’ doorbroken. Ik heb me een nieuw gedragspatroon eigen gemaakt, waardoor de nieuwe gewoonte in mijn systeem is gaan zitten.

Welke goede voornemens je ook gaat kiezen en op welke manier je deze ook gaat nastreven, weet dat dit veel van je vraagt. En dat dit focus vereist. Zorg dat je goed voorbereidt ben en hou het principe van ‘Keep it Simple Stupid’ in de gaten. 80% probeer je je aan je doelen te houden en 20% mag je spijbelen. Klinkt simpel toch?

Ik wens je veel succes met het bereiken van je goede voornemens!

Ondertekening Michael

“Binnenkort start het nieuwe jaar en zullen veel mensen weer goede voornemens hebben. Wat zijn jou goede voornemens en hoe ga je deze aanpakken? Laat het weten in de reacties.”

8 Reacties

  1. Avatar
    Cato Lemmingen Coach januari 2, 2019 (8:16 pm)

    Ik ga voor de zoveelste keer weer proberen af te vallen. Het blijft alleen altijd hetzelfde, want ik begin goed maar eindig slecht. Na 3 á 4 maanden kan ik gewoon de energie niet meer opbrengen om vol te blijven houden. Soms ga ik nog wel sporten, maar ik voel me niet meer zo lekker na afloop als voorheen. Hopen dat het in Januari wel gaat lukken.

    Reageer op Cato Lemmingen
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach januari 4, 2019 (10:04 am)

      Heb geduld, wees positief en blijf proberen Cato! Je bent niet de enige, want voor veel mensen is dat heel herkenbaar. Probeer eens een plan van aanpak voor jezelf op te stellen en plan een jaar vooruit. Neem niet te grote stappen, want dat kost veel energie. En die energie heb je in het begin wel, maar na enkele weken/maanden niet meer.

      En mocht je hulp nodig hebben, dan stuur je ons maar een mailtje.

      Reageer op Michael van Houwelingen
  2. Avatar
    Sonja van den Berg Coach januari 5, 2019 (9:01 pm)

    Ik ga starten met mediteren. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik dat wil doen of in welke vorm. Ik denk dat ik mezelf ga opgeven voor een yoga of mindfulnes cursus. Ben erg nieuwsgierig wat dit met me gaat doen en of het wat voor mij is.

    Reageer op Sonja van den Berg
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach januari 8, 2019 (7:50 pm)

      Dat is een mooie keuze Sonja. Bij mij doet het wonderen! Je moet alleen wel de juiste vorm vinden. Dus start een zoektocht op internet, boek ergens een proefles en ga vooral zelf oefenen. Na enkele weken ga je jezelf zoveel beter voelen.

      Reageer op Michael van Houwelingen
  3. Avatar
    Ralph Ouwehand Coach januari 16, 2019 (7:32 am)

    Volgend jaar ga ik een sportopleiding doen en ga me dus volledig richten op m’n fitnessen. Want over een paar maanden heb ik een toelatingstest en daar moet ik wel voor slagen. Dus dat is mijn goede voornemen voor komend jaar.

    Reageer op Ralph Ouwehand
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach januari 17, 2019 (3:41 pm)

      Goed bezig Ralph! Hou er alleen wel rekening mee dat een sporttest bestaat uit meerdere onderdelen. Hierbij moet je denken aan atletiek, zelfverdediging, dansen, zwemmen en balsporten. Mijn tip: richt je niet alleen op fitness, maar ook op andere sporten.

      Reageer op Michael van Houwelingen
      • Avatar
        Ralph Ouwehand Coach januari 20, 2019 (1:04 pm)

        Oké en hoe doe ik dat? Dat zijn namelijk veel sporten en ik ben niet overal even goed in.

        Reageer op Ralph Ouwehand
        • Michael van Houwelingen
          Michael van Houwelingen Coach januari 23, 2019 (4:40 pm)

          Dat kan op verschillende manieren Ralph. Je kunt op internet filmpjes gaan bekijken en thuis gaan oefenen. Je kunt bij verschillende sportverenigingen een paar lessen nemen.

          Ik heb vroeger gewoon mijn gymdocente om hulp gevraagd. Met een klein groepje gingen we met haar dansen, judoën en andere sporten oefenen. Gewoon na schooltijd. De test heb ik zo gemakkelijk gehaald.

          Reageer op Michael van Houwelingen

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Naar top