Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Was die vuiligheid weg

30 september 2019 / Algemeen
Was die vuiligheid weg

Vertel eens…. Hoe was jou week? Ben je constant aan het racen geweest en heb je geprobeerd al die balletjes in de lucht te houden? Of misschien heb je wel te maken gehad met mekkerende mensen, dreinende kinderen of volwassenen met kleutergedrag. Hoe dan ook, het was me het weekje wel weer. En al die drukte, hectiek en spanningen hebben natuurlijk wel invloed op je. Misschien maakt het je onrustig of verdrietig. Of misschien sta je op knappen en wil je het wel uitschreeuwen. Het heeft in ieder geval wel invloed op je lichaam en geest.

Wat er na die week ook in je omgaat, het is hopelijk positief. Maar als het vooral om negativiteit gaat, moet je er wel iets aan doen. Want al die vuiligheid moet er natuurlijk wel uit en dat gaat niet vanzelf. Doe je er niets aan, dan gaan alle stress, onrust en afvalstoffen zich steeds verder opstapelen. Uiteindelijk totdat de emmer zo vol is, dat deze een keer moet overstromen. En wat er dan gebeurt is afhankelijk van je lichamelijk en geestelijke gesteldheid, maar ook de vorm van al die negativiteit.

Na zo’n week heb je verschillende opties: je kunt blijven doorgaan totdat je jezelf de tijd geeft om te ontspannen of je kunt er gelijk iets aan doen. En om al die vuiligheid weg te wassen, heb je dan ook meerdere mogelijkheden. Het is misschien even zoeken naar de manier die het beste voor jou werkt, want niet alles werkt voor iedereen. Maar als je de oplossing eenmaal gevonden hebt, kun je deze gebruiken voor al je momenten van stresshantering. Of je jezelf nu boos, verdrietig of angstig voelt, je kunt jezelf ook weer reinigen en opnieuw beginnen.

Met sporten verwijder je al die vuiligheid

Maar daag jezelf echt uit en voel je na afloop heerlijk relax

Ga je al die vuiligheid uit je jezelf halen, dan zul je moeten gaan experimenteren met verschillende methoden. Maar allereerst is het handig om te weten wat de oorzaak van al die negativiteit is. Want zo kun je nog eerder ingrijpen als je merkt dat je lichaam of geest de verkeerde kant op gaan. Lichamelijk kun je bijvoorbeeld een brok in je keel krijgen, last van je kaak, pijn in je onderrug of juist die vervelende spanningshoofdpijn. Geestelijk kunnen dit signalen zijn als jezelf doodmoe voelen, sneller geprikkeld zijn, je onrustig voelen of in je hoofd leven.

Heb je de oorzaak van je problemen gevonden (bijvoorbeeld die negatieve collega of een partner die niet meehelpt), dan kun je direct gebruik maken van onderstaande methodes. Doe je deze dagelijks, dan zul je merken dat je minder snel last krijgt van die lichamelijke en geestelijke signalen en ze dus aan het voorkomen bent. Natuurlijk kan je jezelf altijd een keer slecht voelen, maar een goede nachtrust in combinatie met vormen van stresshantering zullen je de dag erna weer stukken beter laten voelen.

Allereerst is sporten een geweldige manier om je beter te voelen. En vooral om jezelf lekker af te reageren! Maar dan is het wel belangrijk om op een goede manier te sporten. Een stukje in gedachten fietsen, zal al die vuiligheid niet wegspoelen. Maar intensiever gaan sporten wel! Ga eens boksen en sla al je frustraties en onrust eruit. Of ga hardlopen en daag jezelf echt uit. Zelfs wandelen kan helpen, mits je maar over het punt van vermoeidheid heen komt. Misschien komt dit punt pas na een half uur, maar zeker wanneer je jezelf moe begint te voelen moet je nog even doorgaan.

Uiteindelijk is het bij sport de bedoeling dat je al je energie kwijt bent. Je spieren zijn ontspannen, je voelt jezelf heerlijk relax en hebt geen puf meer om jezelf druk te maken om nutteloze dingen. En ga je tot het gaatje, dan zul je sterk en vol zelfvertrouwen uit het zwembad, sportschool of van de atletiekbaan komen. Maar dit effect is natuurlijk maar tijdelijk en je zult dit meerdere malen per week moeten herhalen om je lichamelijk en geestelijk beter te voelen. Heb je die tijd niet of gewoon geen zin om hier veel mee bezig te zijn, dan kun je het sporten ook combineren met vormen van stresshantering.

Stress en stressinvloeden hanteren

Vormen van stresshantering

Elke methode kun je gebruiken voor een schoon gevoel

Veel mensen denken dat ze al die stress, onrust en vuiligheid kunnen verwijderen als ze gewoon gaan relaxen. En alhoewel een pas op de plaats zeker verstandig is in ons hectische leven, is het geen vorm van stresshantering. Want ‘s avonds op de bank neerploffen en even Netflixen is wel heerlijk, maar al die negativiteit blijft aanwezig. De kans is dan ook groot dat je na een avondje relaxen nog steeds niet lekker slaapt en de ochtend erna nog steeds doodmoe wakker wordt. Je zult dus actie moeten ondernemen!

Die actie gaat vooral om het loslaten. Het loslaten van spanning, van lichamelijke klachten of van je gedachten die maar doorrazen (het piekeren). Want al die dingen zorgen voor onrust, een slechte nachtrust en waarschijnlijk ook een slecht humeur. En zoals gezegd blijven die negatieve dingen maar door pruttelen in je lichaam en je hoofd. Uiteindelijk totdat je de druppel tegenkomt die de emmer laat overlopen. Grijp dus tijdig in en probeer alles wat je momenteel bezighoudt (dit kan ook van een tijd geleden zijn) los te laten.

Allereerst moet je uit je hoofd komen. Zorg er dus voor dat je niet constant in je hoofd leeft, want daar wordt alles niet veel beter van. Het vervuilt je juist meer! Je kunt bijvoorbeeld aan Mindfulness doen of zo veel mogelijk in het hier en nu zijn (bewustwording). Ben je in gedachten, merk dit dan op en schakel terug naar het voelen. Concentreer je op wat je ruikt, (echt) ziet, hoort, proeft of voelt. Focus jezelf dus op de informatie die je zintuigen je geven. Waarschijnlijk moet je het schakelen tussen denken en voelen wel 1000 x oefenen, maar dit gaat later steeds gemakkelijker.

Negativiteit loslaten kan ook heel goed met bepaalde vormen van meditatie. Alleen zul je dit ook meerdere keren per week moeten doen, maar dan zul jezelf beter voelen dan ooit tevoren. Je kunt (zittend of liggend) beginnen en je richten op je ademhaling. Voel de adem door je lichaam gaan en bij elke uitademing alle spanning wegnemen. Misschien dat je opmerkt dat je weer in gedachten zit, maar je zult dus weer terug moeten schakelen naar het voelen van je ademhaling.

Ook kun je gebruik maken van visualisatie. Terwijl je ontspannen ligt of zit, beeld je bijvoorbeeld een waterval of stromend beekje in. Zie voor je hoe dat water al die vuiligheid wegspoelt en voel jezelf na 20 á 30 minuten weer helemaal schoon. En hoe vaker je dit per week doet, des te schoner (en positiever) zul je jezelf gaan voelen. Welke methode je ook gebruikt, je gaat jezelf resetten en de wereld (en jezelf) zien met een schone blik. Alleen zul je dit wel moeten oefenen, maar schoon zul je jezelf zeker gaan voelen. Ga er dus voor!

Succes met wegwassen. Je hoort volgende week weer van mij!

Ondertekening Michael

“Wat doe jij om al die spanning en vuiligheid weg te wassen? Laat het me vooral weten in de reacties. En ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*