Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Verlicht of verzwaard?

13 mei 2019 / Als partner & vader
Verlicht of verzwaard?

Had een dag maar meer dan 24 uur, zou je dan alles kunnen doen wat je wil? Zou je dan in 1 dag alles gedaan krijgen, waar je nu over loopt te stressen? Wat een heerlijk gevoel zou dat dan zijn! Er is geen drang meer om alle dingen aan te pakken, problemen zijn niet van toepassing en het ontspannen gevoel zou eindeloos aanhouden. Klinkt lekker toch? En zoals je hebt kunnen lezen in de blog ‘Schreeuw het uit‘ is dit ook bij mij het geval. En hoe gaat dit bij jou? Want voel jij je verlicht of juist verzwaard?

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, had ik ook wel wat op mijn bordje. Een zwangere vrouw, waar ik me suf bij masseer en waarvoor ik natuurlijk alles op tijd klaar moet hebben. Mijn sociale omgeving die je ook zo goed mogelijk tevreden wilt houden. En natuurlijk mijn klanten en sportlessen waar ik me altijd 150% voor wil inzetten. Daar komt dan ook nog het ontwikkelen van nieuwe producten, voeren van marketing en mijn baas tevreden houden bij. En aangezien ik dat allemaal goed wil doen, wordt ik soms weleens moe van mezelf.

Het gevolg van al deze stress is meestal goed merkbaar. Zo was ik regelmatig verkouden, had ik last van mijn keel, ben ik door de meest simpele beweging door mijn rug gegaan, had ik geregeld kramp in mijn voeten, pijn in mijn kaak en voelde het alsof ik elk moment kon ontploffen. Kortom: ik ben veel te druk geweest en heb niet op mezelf gelet! En al dat ‘moeten-moeten-moeten’ en de bijbehorende stress… Dat heb ik dus wel geweten.

Met al die dingen die je bezig houden, kom je niet aan rust toe. Want er moet nog zoveel gebeuren… Je voelt je erg verzwaard en zit helemaal niet lekker in je vel. Het voelt alsof je de gehele wereld op je schouders moeten dragen. En als je goed om je heen kijkt, zie je die mensen ook rondlopen. Met opgetrokken schouders, futloos en een drang om alles maar gelijk op te willen lossen. Maar dit hou je niet eindeloos vol! Want als je jezelf slecht en futloos voelt, kun je dan wel echt de dingen aanpakken? Of ben je zo niet effectief bezig en is het verspilde energie?

Luister naar lichamelijke en geestelijke signalen

En maak even een pas op de plaats...

Als je het gevoel heb dat je steeds minder jezelf bent, is het tijd voor actie! Want constant boos of verdrietig zijn, eindeloos piekeren of al die lichamelijke kwaaltjes, het zijn signalen die je iets willen vertellen. En wat je er mee doet, moet je helemaal zelf weten. Ga je door totdat uiteindelijk de man met de hamer komt en je in een Burn-out belandt? Of neem je pas op de plaats en ga je eerst tot rust komen? Het laatste is natuurlijk de meest verstandige keuze, maar dit is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan!

Zou 2 maanden geleden ik de 3-minuten gezondheidstest op deze site doen, dan zal ik minimaal scoren. Want de lichamelijk en geestelijke signalen waren duidelijk aanwezig en hier, aangezien het de komende maanden nog chaotischer wordt, moest ik dus wel wat aan doen. Gelukkig heb ik de afgelopen jaren hier wel mijn methodes voor gevonden. Ik weet namelijk precies wat ik moet doen om alle spanning en klachten te hanteren en me stuk lichter te voelen.

En zo ging ik aan de slag. Ik rondde de dingen af die ik echt moest doen, ik ging meer wandelen en mediteerde een stuk vaker. Ik werd me veel bewuster van hetgeen ik aan doen was en ging weinig nieuwe uitdagingen aan. Natuurlijk pleeg je ook roofbouw op je lichaam, waardoor extra slapen geen overbodige luxe was. En door regelmatig te ontspannen en af en toe een sterke borrel te nemen, werd ik steeds meer mijn oude zelf.

Alhoewel het natuurlijk erg goed voor je gesteldheid is om even pas op de plaats te maken, vinden je lichaam en geest dit niet altijd even leuk. Want deze zijn inmiddels zo gewend aan die constante druk en stress, dat het zich gaat afzetten tegen die gezonde dingen. En die weerstand was bij mij ook goed te merken. Want elke dag kwam er wel een andere klacht boven drijven, welke het gevolg waren van ‘meer rust en meer ontspanning’. En alhoewel je hier even doorheen moet, heeft die weerstand wel een aantal dagen geduurd. Die weerstand uitte zich bij mij in:

 

Dag 1: keelpijn en gezwollen klieren
Dag 2: last van mijn darmen en veel naar de wc gaan
Dag 3  veel last van mijn maag, maagzuur en constant misselijk
Dag 4: pijnlijke rug rug en schouders
Dag 5: weer last van mijn keel en nek
Dag 6: nog steeds misselijk en keelpijn
Dag 7: constante last aan mijn kaak
Dag 8: veel hoofdpijn en een verstopte neus
Dag 9: schedelpijn en een stijve nek
Dag 10: last van spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had
Dag 11: druk op mijn borst en een brok in mijn keel
Dag 12: onrustige benen en (lichte) stuiptrekkingen
Dag 13: depressief
Dag 14: statisch. Overal kreeg een schok van (geen idee of dat er mee te maken heeft).
Dag 15: een stuk gemakkelijker ademhalen
Dag 16: steeds minder dat gevoel van een brok in mijn keel
Dag 17: ontspannen schouders en rug
Dag 18: minder last van mijn maag
Dag 19: geen hoofdpijn meer.
Dag 20: voel ik me een stuk lichter.

Schreeuw alles wat je dwars zit uit

Bereik de ideale state of mind

Probeer te ontspannen en alles los te laten

Het kan dus iedereen overkomen. Te druk zijn, jezelf teveel dingen opleggen en roofbouw op je lichaam plegen. En soms raak je van het pad af, maar gelukkig zijn er tal van mogelijkheden die je weer je ‘oude zelf’ laten zijn. Maar dit is wel voor iedereen anders. En ook de signalen die je lichaam en geest afgeven kunnen verschillend zijn. Want de ene persoon heeft een drukkend gevoel op de borst, de ander een brok in de keel of regelmatig last van rugklachten.

Om van die problemen af te komen, moet je dus wel iets doen. Sowieso moet je veel rust nemen en regelmatig ontspannen. En dat kan bijvoorbeeld door een bad te nemen, naar de sauna te gaan, lekker series kijken of uit eten gaan met je vrienden. Maar luister vooral naar je lichaam en je gevoel. Want die geven aan of je op de goede weg bent of iets anders moet proberen. Ook al lijkt het moeilijk, geef in ieder geval nooit op! Want je moet door die weerstand heen en als je de methode gevonden hebt die voor je werkt, kun je dat de rest van leven gebruiken.

Ik ben er nu klaar voor en heb alle emoties, lichamelijke klachten en stress verwerkt! En alhoewel ik soms nog weleens naar de verkeerde (drukke en stressvolle) kant wordt getrokken, kan ik dit veel gemakkelijker loslaten. En dat is een heerlijk gevoel! Want jezelf een stuk lichter voelen en vrij van stress en drang zijn, is de ideale ‘state of mind’ om jouw doelen aan te pakken. Met een helder blik, vol vertrouwen en een duidelijk overzicht kan ook jij straks alles weer aan!

Natuurlijk moet ik nog wel 1 ding doen, want dat heb ik met mezelf en jou als lezer afgesproken. En dat is mijn doel voor dit jaar afronden: een wekelijks blog schrijven! Tot nu toe gaat dat perfect en zijn we op de goede weg. Blijven focussen en volhouden dus en dan zal ook jij zien dat je alles kunt bereiken. En heb je een mindere periode, blijf ons motto dan in gedachten houden: Heb geduld, wees positief en blijf proberen!

Je hoort volgende week weer van mij!

Ondertekening Michael

“Hoe voel jij je op dit moment? Heb je het al uitgeschreeuwd en raak je steeds meer verlicht? Of ben je nog steeds verzwaard en draag je de wereld op je schouders? Laat het me weten in de reacties. En ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

8 Reacties

  1. Avatar
    Natascha Bommel Coach mei 17, 2019 (7:06 pm)

    Schreeuwen is inderdaad erg lekker. Het lucht lekker op en ik voel me er rustiger onder. Ik gebruik dan een kussen zodat ik de rest niet lastig val.

    Reageer op Natascha Bommel
  2. Avatar
    Kirsten Bakker Coach mei 20, 2019 (5:50 pm)

    Ik wordt af en toe helemaal gek van mezelf en blijf maar doorgaan . Hoe kan ik mezelf nu een halt toe roepen en ook gaan herstellen?

    Reageer op Kirsten Bakker
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach mei 23, 2019 (4:14 pm)

      Dat is voor mij heel herkenbaar. Steeds die drang om door te gaan en veel van jezelf te eisen. Bij mij helpt het om te mediteren. Het helpt niet direct, maar na een week kan ik die drang steeds makkelijker loslaten. Af en toe wordt t vuur in mezelf weer opgewakkerd, maar het wordt makkelijker om hier van een afstand naar te kijken. Kijk eens op deze site naar de doelstelling Streshantering en zorg goed voor jezelf.

      Reageer op Michael van Houwelingen
  3. Avatar
    Kim Middelkamp Coach mei 21, 2019 (12:02 pm)

    Op dit moment voel ik me heel slecht en weet niet waarom. Heb het idee dat ik altijd tijd tekort komen omdat ik iedereen maar moet plezieren. Ik kom dus helemaal niet aan mezelf en mijn dingen toe.

    Reageer op Kim Middelkamp
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach mei 24, 2019 (11:45 am)

      Vervelend om te horen Kim. Probeer het wat rustiger aan te doen en ga bijvoorbeeld regelmatig even wandelen. Je zult zien dat er vanzelf inzichten naar boven komen. En hier kan je weer actie op ondernemen.

      Reageer op Michael van Houwelingen
  4. Avatar
    Tjeerd Slager Coach mei 28, 2019 (8:59 am)

    Beste Michael, Op mijn werk heb ik het gevoel altijd gejaagd te zijn. Dit neem ik mee naar huis en ben daar ook niet de gezelligste. De volgende ochtend gaat het vaak op dezelfde manier. Hoe kom ik van die drukte af en voel ik me minder snel zo moe?

    Reageer op Tjeerd Slager
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach mei 29, 2019 (7:01 pm)

      Je neemt je werk mee naar huis en zeker als je gestresst ben kan je dat op anderen afreageren. Deze verdienen het vaak niet. Ga na je werk eerst eens 10 min in stilte liggen. Zo creëer je een grens tussen werk en privé. Probeer ook na te gaan waar je pijnpunten op werkgebied liggen, want dit gaat je uiteindelijk opbreken.

      Reageer op Michael van Houwelingen

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*