Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Au, weer (door) mijn rug!

18 november 2019 / Als sportinstructeur
Au, weer (door) mijn rug!

Je kijkt al een tijdje naar de grond. En alhoewel het een hele mooie grond is, ben je er nu wel klaar mee. Maar terwijl je probeert rechtop te komen, merk je dat het je gewoon echt niet lukt. Je bent door je rug gegaan en rechtop staan lijkt gemakkelijk, maar is een onmogelijke opdracht. Heel frustrerend, want je voelt je niet ziek en moet nog zoveel doen. Maar je kunt alleen liggen en met opstaan ben je wel een tijdje bezig. Altijd weer die vervelende rugklachten!

Rugklachten, bijna iedereen kent het wel. Sommige mensen hebben er regelmatig last van, terwijl het bij anderen vanuit niets lijkt te ontstaan. Je maakt de meest simpele beweging, of tilt een heel licht voorwerp op, en het schiet in je rug. De eerste paar seconden denk je dat het wel mee valt. Maar wanneer je rechtop wilt staan, merk je dat het anders is. Je kunt je rug niet gewoon niet meer strekken en zal waarschijnlijk snel een liggende positie aannemen. En dat allemaal door zo’n simpele en alledaagse beweging te maken!

In onze westerse samenleving komen lichamelijke aandoeningen steeds vaker voor. Want door een zittend bestaan en steeds minder lichaamsbeweging, raakt ons lichaam nu eenmaal uit balans.Wij mensen zijn dan ook gemaakt om te bewegen, waarbij een inactieve leefstijl zorgt voor veel lichamelijke ongemakken. En alhoewel dit erg vervelend is, is er in de meeste gevallen wel iets aan te doen! Dus ook als je regelmatig last van je (onder) rug hebt en dit soort problemen in de toekomst wil voorkomen.

Niet voor niets kampt meer dan 20% van de Nederlandse mensen regelmatig met rugklachten. Want we zijn nu eenmaal een stuk minder fit dan de mensen van vroeger en dat heeft natuurlijk wel gevolgen. Zo wordt men door de lichamelijke klachten nog minder actief en belandt men eigenlijk in een negatieve spiraal. Maar meer (en gerichter) gaan bewegen kan deze spiraal gelukkig doorbreken; en vooral de natte sporten kunnen hier een belangrijke oplossing bij zijn.

Verschillende soorten rugklachten

Het is niet altijd duidelijk waar deze vandaan komen

Rugklachten zijn niet allemaal hetzelfde… Alhoewel veel mensen regelmatig last hebben van rugklachten, moeten we hier wel een verschil bij opmerken. Want bij sommige mensen zijn de rugklachten echt aan specifieke problemen toe te schrijven, zoals een hernia of een probleem met de wervels. Maar bij de meeste mensen is de oorzaak van de klachten minder duidelijk. Deze klachten noemen we dan ook de a-specifieke rugklachten en kunnen veel onzekerheid oproepen. Want als men niet weet waar de klachten vandaan komen, hoe moeten ze dan opgelost worden?

De pijn die mensen bij de a-specifieke rugklachten ervaren, worden vooral veroorzaakt door gespannen spieren. Want deze raken door het continue aanspannen steeds slechter doorbloed en worden daardoor steeds stijver. Het gevolg is dat deze uitstralende pijn ervoor zorgt dat we nog minder aan beweging gaan doen, waardoor we in een vicieuze cirkel belanden. De spieren blijven slecht doorbloed, doen pijn en elke beweging wordt steeds moeilijker om uit voeren.

Aangezien de rug slecht doorbloed is, zal deze weinig extra belasting kunnen hebben. Zo kan stress en spanning zich beter nestelen in de rug, kan een mindere ondergrond ervoor zorgen dat je minder goed slaapt en zorgt verkeerd tillen ervoor dat de pijn opeens in je rug schiet. Het zijn allemaal factoren die veel minder waren voorgekomen als de doorbloeding en conditie van rugspieren goed was geweest. Dus daar ligt dan vaak ook de oplossing: Meer bewegen, ondanks je lichamelijke klachten!

Meer gaan bewegen wordt door bijna elke specialist aangeraden, mits er geen contra-indicaties zijn. Want is de pijn in je rug te erg of twijfel je over je rugklachten, neem dan gewoon contact op met je huisarts. Deze kan je onderzoeken en indien nodig doorverwijzen naar een specialist. En komt je arts ook op a-specifieke rugklachten uit, dan zal hij of zij je waarschijnlijk adviseren om een tijdje rust te nemen en vooral om meer te gaan bewegen.

Stilstaan is achteruit gaan

Bewegen om je rug sterker te maken

Kies een goede sport om van je rugklachten af te komen

Om de vicieuze cirkel te doorbreken en de doorbloeding van je rugspieren te verbeteren, moet je dus meer gaan bewegen. Ben je door je rug gegaan, dan is bewegen nog nauwelijks een optie. Opstaan wordt al een hele opgave! Wel kan het lekker zijn om in een liggende positie de knieën op te trekken en deze rustig van links naar rechts te draaien. Maar uiteindelijk zul je eerst rust moeten nemen om je spieren te laten herstellen. Ook een warmte element of een rustige massage kan helpen; maar heel veel meer kun je zelf niet doen!

Om je rug (maar eigenlijk je hele lichaam) sterker te maken, kun je na je herstelperiode gaan sporten. Maar veel sporten zijn hier niet heel erg geschikt voor. Je kunt voorzichtig wat yoga oefeningen gaan doen of met fitness je spieren sterker maken, maar dan moet je wel weten wat je doet. Vraag dus vooral hulp aan een instructeur, want deze helpt je graag! Om je rugklachten aan te pakken biedt het zwembad, in tegenstelling van sporten op het droge, de oplossing. Want op het land krijgt je lichaam te maken met de zwaartekracht en harde klappen op het lichaam. Hierdoor wordt het lichaam te zwaar belast, wat je nu juist niet nodig hebt.

Maar bewegen in het water heeft dit niet! In het water heb je namelijk te maken met de opwaartse kracht, waardoor deze schokken niet zullen plaatsvinden. Daarnaast heeft het warme water natuurlijk ook extra invloed op de doorbloeding van je spieren en dan heb ik het nog niet eens gehad over de masserende werking van het water. Want door de golvende beweging die het water maakt, krijgen je spieren ook nog eens een ontspannende massage! Een mooie combinatie dus.

Een veelgehoord advies bij rugklachten is… gaan zwemmen! Maar alhoewel deze sport erg geschikt is voor het verbeteren van de gezondheid, kan het de rugklachten ook erger maken. Want wanneer men op de borst gaat zwemmen, wordt er vaak met het hoofd boven water gezwommen of wordt deze tijdens het ademhalen boven water getrokken. Hierdoor ontstaat veel spanning op de nek- en rugspieren, waardoor de klachten juist kunnen verergeren. Gaan zwemmen moet dus vooral op de rug gebeuren, waarbij een horizontale ligging zo veel mogelijk aanwezig is. 

Vooral de aquasporten zijn erg geschikt voor mensen met lage rugklachten. Want de houding is niet meer horizontaal, maar juist verticaal. Men staat rechtop in het water waardoor er nauwelijks spanning op de rugspieren zal optreden. Hierdoor kan (binnen de pijngrens) aan het gehele spierstelsel worden gewerkt, waardoor de rugklachten langzaam zullen verdwijnen. Wel is belangrijk dat de bewegingen tijdens het aquasporten rustig worden uitgevoerd. Want juist het bevorderen van het lichaamsbesef (het corrigeren wanneer je een verkeerde houding aanneemt), is belangrijk om volledig van de rugklachten af te komen. 

Bewegen in het water kan dus wonderen voor je rugklachten doen! Zo ben je wel je lichaam aan het trainen (en de doorbloeding aan het verbeteren), maar wordt de rug niet te zwaar belast. Je herstelt sneller van de inspanningen en verbetert ook nog eens je algemene gezondheid. Het gevolg hiervan is dat je langzaam de vicieuze cirkel doorbreekt en weer kunt gaan genieten van het leven.

Ik hoop dat je snel iets anders dan de grond gaat zien. Tot volgende week!

Ondertekening Michael

“Heb je vaak last van je rug of eigenlijk nooit? Laat het me weten in de reacties. En ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*