Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Brrrr…. koudwatervrees

6 mei 2019 / Als sportinstructeur
Brrrr…. koudwatervrees

Linkervoet, een stapje naar beneden en dan de rechtervoet. Langzaam beginnen je voeten kouder te worden en doe je weer een stapje omlaag. En dat gaat best goed, totdat je bij je middel aankomt. Pas hier merk je hoe koud het water is en dat je voor het zwemmen dus echt iets moet doen. Vol goede moed zak je dan maar onder water, want je moet er toch doorheen. Geen tijd voor koudwatervrees, want iedereen staart je vol ongeloof aan. Maar als je er eenmaal doorheen bent, valt het eigenlijk best mee. Koudwatervrees voor niets dus!

Zwemmen is soms een koude bezigheid, maar je weet vast waar je het allemaal voor doet. Misschien hou je gewoon van de zwemsport en ben je meerdere malen per week in het water te vinden. Maar misschien sport je eigenlijk niet zo veel en wil je toch wat sportiever leven. Of je wel hebt echt een doel, zoals afvallen of meer spiermassa kweken, waardoor je flink gemotiveerd bent om je baantjes te trekken.

En het is dan ook echt zo: zwemmen doet wonderen voor je gezondheid! Want al eeuwen lang maken mensen gebruiken van de heilzame werking van het water. Zo is sporten natuurlijk al heel goed voor lichaam en geest, maar zwemmen kent nog veel meer voordelen. Het golvende water masseert je spieren en verbetert de doorbloeding van je spieren. Hierdoor heb je na het zwemmen eigenlijk nooit spierpijn, waardoor je meerdere malen per week kan sporten.

Maar bij het zwemmen heb je ook geen last van de zwaartekracht. Je krijgt niet de harde klappen die je bij het sporten op het land wel ondervindt. Wat erg fijn is voor mensen met een blessures, ter revalidatie of bij (ernstig) overgewicht. Combineer dat met een betere doorbloeding van je spieren, dan is zwemmen de ideale sport om veilig gezonder te worden. En mocht het nou zijn dat je zwemmen echt niet leuk vindt, dan zijn er ook tal van andere natte sporten om te beoefenen.

Brrr dat koude water

Maar voor die voordelen moet je wat over hebben

Zwemmen is dus heerlijk om te doen en na afloop voel je jezelf voldaan en lekker loom. Maar er zijn ook mensen die altijd even moeite hebben met het koude water. Dus moet je eerst even doorzetten en na afloop ben je blij dat je de (koude) stap gezet hebt. Maar natuurlijk heeft niet iedereen last van koud watervrees. Sommige mensen voelen zich als een vis in het water en kunnen niet wachten totdat ze weer die duik mogen maken.

Na 17 jaar kan ik nog steeds niet wennen aan het koude water. Al heb ik duizenden keren de stap in het zwembad gemaakt, elke keer opnieuw gaat er een bibber door me heen. Na mijn linker- en rechtervoet, moet ik eerst voldoende moed verzamelen om verder het water in te gaan. Maar eenmaal doorgezet te hebben, vind ik het ook heerlijk. En dan kan ik beginnen met zwemmen of lesgeven. Je moet er dus wat voor over hebben.

Het klinkt gek, maar zwemmen is niet echt mijn ding. Misschien heeft dat ermee dat ik al een aantal dagen per week lesgeef en blij ben dat ik mijn voeten even droog kan houden. Daarnaast moet ik, wanneer ik zwemproducten maak, natuurlijk ook het water is. Want de programma’s ontwikkelen (en uitproberen) doe je natuurlijk in het water en deze moet ook aangevuld worden met filmpjes en foto’s.

Soms moet je dan ook over opoffering spreken en de strijd met dat water aangaan. Want na al die jaren van koud watervrees, is het te water gaan nog steeds de moeite waard. Of ik nu zwemlessen aan kinderen geef of een sportles in het water voor volwassen, ik blijf het geweldig vinden! En daar moet ik dus wel wat voor doen. Maar toch is het altijd een fijn moment als het water iets warmer is dan normaal 😉

Afzetten bij de rugcrawl

Zwemmen doe je om een reden

Welke reden dat is, is voor iedereen anders...

Zweminstructeurs en zwemtrainers roepen het al jaren: blijf je zwemvaardigheid onderhouden! Want in de praktijk zien we mensen regelmatig worstelen met hun zwemproblemen. Ze stappen het water in en beginnen te zwemmen. Maar dan merken ze dat het een stuk zwaarder aanvoelt dan vroeger en dan zijn ze pas enkele meters onderweg. In het gunstigste geval haal je al ploeterend de overkant, maar het kan natuurlijk ook zijn dat je uiteindelijk onder water verdwijnt.

Hopelijk ben je dus geen verleerde zwemmer, want dat brengt jouw zwemveiligheid in gevaar. En uiteindelijk wordt je angst misschien wel zo groot, dat je water liever vermijdt.  Je mijdt zwembaden, doet niet aan andere leuke watersporten of gaat excuses verzinnen als je (klein) kinderen vragen of je mee gaat zwemmen. En met de reden ‘koud watervrees’ kom je echt niet weg.

Alhoewel je de stuwing (waarmee je vooruit komt in het water) na tijden van ‘niet zwemmen’ verliest, weet je gelukkig nog wel hoe de zwemslagen gaan. En dat is goed nieuws! Want door regelmatig weer even te zwemmen, bouw je jouw stuwkracht weer op. Je zult dan ook merken dat je binnen enkele weken weer op je oude niveau bent. Maar doe dat natuurlijk wel veilig en ga nooit alleen ergens oefenen.

Om (aspirant) zwemmers van jong tot oud te helpen, hebben we een aantal jaar geleden de zwemlesspecialist en zwem- & aquaspecialist gelanceerd. Hier kun je niet alleen veel te weten komen over leren zwemmen en sporten in het water, maar je kunt jezelf ook blijven ontwikkelen in de zwemsport. Met tal van informatie, tips, oefeningen, zwemschema’s, video’s en logboeken kun jij dus ook een echte zwemkampioen worden. Neem dus snel eens een kijkje op deze websites.

Je hoort volgende week weer van mij!

Ondertekening Michael

“Heb jij ook koudwatervrees of doet dat koude water je helemaal niets? En hoe staat het met jou zwemvaardigheid? Laat het me weten in de reacties. Ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Naar top