Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Feiten of fictie (top 10)

26 augustus 2019 / Als sportinstructeur
Feiten of fictie (top 10)

Een platte buik krijg je door eindeloos buikspier oefeningen te doen, gigantische spieren krijg je van krachttraining en van water drinken krijg je kramp… Het zijn allemaal onwaarheden die al decennia lang de ronde doen en menig persoon met goede voornemens laten twijfelen. En helaas is dan ook echt zo… Want als het om je gezondheid gaat, is nergens zoveel discussie over wanneer het gaat om sport. Oké, dit is niet helemaal waar… Want ook over het onderwerp voeding zijn er eindeloze discussies mogelijk.

Twijfel zaaien is voor niemand goed, maar toch wordt het veel gedaan. En de reden waarom kan verschillend zijn, want soms spelen er commerciële belangen, soms worden waarheden verdraaid en soms worden dingen gewoon klakkeloos overgenomen. En dan komt deze informatie bij jou terecht en er is niemand die je echt verteld of iets een ‘feit’ of juist ‘fictie’ is. Op basis daarvan maak je een keuze en heb je eigenlijk geen idee of dit de juiste is. Het zou dus handig zijn als je waarheden van de onwaarheden kunt onderscheiden.

Je sport, voeding of leefstijldoelen aangaan kost nu eenmaal wat moeite. Dus is de informatie waarmee je werkt van groot belang. Ga je af op verkeerde informatie dan zijn je goede voornemens bijna gedoemd om te mislukken. En zeker wanneer dit op meerdere vlakken gebeurt, kunnen die dingen je flink demotiveren. Want je doet toch braaf wat er in dat artikel staat, dus waarom heb ik nog geen sixpack of een aantal maatjes minder?

Informatie is overal te vinden en dat is enerzijds een goed iets. Anderzijds is er dus ook een heleboel onzin te vinden, waar je gewoon helemaal niets aan hebt. En hoe weet je nu of dat artikel in je favoriete tijdschrift, het bericht op Facebook of die tip van je vriendin echt werkt. Onderhand weet je dus niet meer waar je aan toe bent. Is jou aanpak nu goed of juist niet?Laten we de hardnekkigste geruchten over sport dus wat dieper bekijken en zo de kop in drukken. Hou het simpel en duidelijk voor jezelf. De rest is allemaal overtollige bagage waar je niets aan hebt.

De top 10

Onderscheidt jij de feiten van de fictie

Je bezig houden met sport is eigenlijk niet zo mogelijk. Het beste kan je goed van start gaan door goede sportdoelen op te stellen en na te denken over je plan van aanpak. En dan ga je natuurlijk aan de slag en volg je braaf je trainingen. Bij elk korte termijn doel heb je tijd om te evalueren, jezelf te belonen en bij te sturen. En dan is het blijven volhouden, meer is het niet! Wil je toch extra resultaat dan zijn er natuurlijk wel trucjes, maar de meeste mensen zijn dan meestal al gestopt met hun goede voornemens. Hou het dus simpel en weet wat feiten en fictie is.

 

1. Vrouwen die aan krachttraining doen worden echte bodybuilders

Voor veel vrouwen is het doodeng om aan de gewichten te hangen. Want de angst voor grote dikke spieren is erg groot en ze willen nu eenmaal geen bodybuilder worden. Waar dit gerucht op is gebaseerd is niet helemaal duidelijk, maar het klopt zeker niet!

Om zo groot en sterk als een bodybuilder te worden moet je allereerst jaren systematisch trainen. Daarbij zijn deze sporters vele malen in de sportschool te vinden en vullen ze hun trainingsschema aan met sportvoeding of supplementen.
Grote en dikke spieren krijg je dus alleen door heel veel te trainen en (niet geheel onbelangrijk) in het bezit te zijn van het hormoon Testosteron. Bij 2 á 3x per week aan krachttraining doen, zul je dus echt geen bodybuilder worden. Je krijgt juist beter ontwikkelde spieren, welke een prachtige vorm aan je lichaam geven. Maar echt gespierd eruit zien, dat lukt alleen door veel te trainen en het vetpercentage omlaag te brengen. Want dan zijn de spieren beter zichtbaar.

Wil je hier meer over weten, lees dan ons artikel Spieren als de Hulk.

 

2. Je moet minimaal 3x per week gaan sporten

Sporten kost nu eenmaal tijd en 3x per week gaan sporten is niet voor iedereen mogelijk. Het is dan ook echt niet zo dat je per se  3x per week moet sporten om resultaat te zien. Dit is dus echt fictie!

Sporten is een uitstekende manier om je gezondheid te verbeteren, maar het haalt het niet bij veel meer dagelijkse beweging. Dus vaker de trap nemen, de auto laten staan en meer stukjes gaan lopen. Kortom, de hele dag actiever zijn.
Dit kun je aanvullen door te gaan sporten, maar dit hoeft echt geen 3x per week. Natuurlijk haal je met elke dag extra trainen meer resultaat, maar met 1x per week sporten doe je ook al wat voor je gezondheid. Maar mocht het wel lukken, probeer dan toch die 2 á 3x per week te gaan sporten.

 

3. Elke training moet minimaal 45 minuten duren om positieve effecten op te merken

Ook dit is niet helemaal waar. Want we hadden je al verteld dat een actiever leven meer doet voor de gezondheid, dan het daadwerkelijke sporten. De tijdsduur van een training hoeft dan ook geen 45 minuten te zijn. Alhoewel dit een mooie trainingstijd is, kan ook een half uur sporten resultaten geven. Het belangrijkste is dat je jezelf aan de trainingsregels houdt en de trainingen voldoende zwaar maakt. En dat je natuurlijk niet binnen enkele weken weer stopt.

 

4. Ik sport in de vetverbrandingszone en val dus effectief af

Je hebt het vast wel eens gehoord, de vetverbrandingszone. Het is een trainingszone gebaseerd op de hartslag waarin je optimaal vet aan het verbranden bent. En door vet te verbranden, val je dus effectief af. Klinkt heel mooi toch?

Helaas, ook dit is een grote misvatting. Want misschien heb je weleens op een cardioapparaat of met een hartslagmeter in de vetverbrandingszone getraind. Dan heb je waarschijnlijk ook gemerkt dat dit tempo zeer laag is.
Bedenk dat je lichaam niet op school heeft gezeten en geen inspanningsfysiologie heeft gekregen. Het lichaam wordt aan het werk gezet en maalt niet om vet- of suikerverbranding. Het wil gewoon energie (calorieën) verbranden om door te kunnen blijven gaan.

Verstandig is dan ook om gewoon op een hoog niveau te gaan sporten en zoveel mogelijk calorieën te gaan verbranden. Of dit nu uit je vet- of suikerverbranding komt. Denk aan het KISS-principe en hou het simpel. Let er alleen op dat je niet té zwaar traint! Want voor je training heb je zuurstof nodig en, als je niet meer kunt ademhalen, zul je snel stoppen met het sporten. Je zult begrijpen dat je met maar 5 minuten zeer intensief (met weinig zuurstof) sporten, weinig calorieën zult verbanden.

 

5. Een platte buik krijg je door eindeloze buikspieroefeningen te doen

Pfff, ook dit is weer een hardnekkig gerucht. Want er zijn veel mensen die denken dat het eindeloos doen van buikspieroefeningen een platte buik geeft. En het laagje vet over de buikspieren heen dan? Deze krijg je pas weg als je gaat afvallen en het algehele vetpercentage omlaag brengt. Want lokaal afvallen (bijvoorbeeld het buikvet wegtrainen) is nu eenmaal niet mogelijk. Bedenk dat waar het vet het laatste is bijgekomen, het ook het eerste weer zal verdwijnen. En waar dat is, is voor iedereen anders.

Buikspieroefeningen zijn dus prima om de buik sterker te maken, maar niet om een platte buik te krijgen. Hiervoor zul je moeten afvallen, zodat de spieren beter zichtbaar worden.

 

6. Afvallen lukt het beste door veel cardiotraining te doen

Dit klinkt logisch en is ten dele waar. Want door op intensief niveau te sporten, kun je een flink aantal calorieën verbranden. Maar dit is alleen op korte termijn! Veel effectiever is het om een conditietraining te combineren met een krachttraining. Je spieren zijn namelijk grootverbruikers van energie (lees calorieën) en het zou toch mooi zijn als je jouw spieren kunt gebruiken om af te vallen.

Ga je een cardiotraining doen, dan verbrandt je dus calorieën op korte termijn. Echter stopt de verbranding van energie vrij snel nadat je klaar bent met sporten. Bij een krachttraining ligt dat anders: Je traint namelijk je spieren veel intensiever en gaat deze beschadigen. Volgens het principe van supercompensatie gaat je lichaam zich herstellen en doet dat door extra energie te gebruiken. En aangezien je lichaam tot wel enkele dagen nodig heeft om te herstellen van een krachttraining, ben je dus al deze dagen extra calorieën aan het verbranden!

En er is nog meer goed nieuws! Want de hersteltijd is ook op korte termijn te zien. Maar door krachttraining groeien ook je spieren (vrouwen wees niet bang en lees punt 1 nog een keer!) en meer spiermassa betekent ook dat je lichaam elk moment meer energie nodig heeft. Je verbrandt dus dagelijkse meer calorieën en hoeft daar weinig extra’s voor te doen.

 

7. Je valt ook af met minder intensieve sporten

Alhoewel rustig sporten heel goed is voor de gezondheid en een weldaad is voor de geest, zo zul je hier niet veel van afvallen. Met sporten als Yoga, Pilatus etc. verbrand je gewoon te weinig calorieën. Maar laat jezelf daardoor alstublieft niet demotiveren! Want het beoefenen van deze sporten brengt ook veel positieve effecten met zich mee en het zou zonde zijn als je stopt met een sport die je leuk vind. Misschien val je minder snel af, maar je krijgt wel een sterker en gezonder lichaam. En kan deze sport de rest van je leven beoefenen.

 

8. Heb je spierpijn, dan mag je echt niet gaan sporten

No pain, no gain. Geen vooruitgang, zonder pijn wordt er weleens gezegd. Alhoewel dit een vrij dubbelzinnige opmerking is, zit er een kern van waarheid in. Want door te sporten beschadig je de spieren en deze gaan volgens het supercompensatie-principe herstellen. Deze beschadigingen voelen meestal aan als spierpijn en zullen vooral in het begin goed merkzaam zijn.

Maar het is echt niet zo dat je niet mag gaan sporten! Want rustig bewegen zorgt voor een betere doorbloeding en daardoor voor een beter herstel. Natuurlijk moet je niet zo intensief trainen dat je de spieren nog meer beschadigt, maar rustig sporten kan altijd. Daarnaast kun je ook een andere spiergroep trainen, zoals bij duw- en trekschema’s.

 

9. Door te drinken tijdens het sporten is de kans groter dat je kramp krijgt.

Wat een onzin! Je lichaam heeft juist vocht nodig om goed te blijven functioneren en zeker tijdens het sporten verlies je een hoop hiervan. Dit vochttekort moet je dus regelmatig aanvullen door tijdens het sporten te blijven drinken. In eerste instantie kun je denken aan water, maar het is ook belangrijk om voldoende zouten binnen te krijgen. Want dit verliest je ook wanneer je veel zweet en een tekort hieraan kan ook zorgen voor kramp. Een sportdrankje of een bouillon na afloop kunnen dit verlies weer opvangen. Maar drink sowieso veel water tijdens het sporten!

 

10. Je moet goede spullen hebben om effectief te kunnen sporten

Producenten en winkeliers zouden dit graag als waarheid willen zien, want dan kunnen ze veel producten verkopen. Maar vaak zijn het maar reclame-uitingen en verkooppraatjes. Want waarom zou je niet in je oude T-shirt kunnen sporten? Of gewoon een flesje water gebruiken in plaats van een filterende bidon? Maar ook die geweldige dempende sportschoenen zijn onderwerp van discussies. Want gebleken is dat dit de prestaties van een recreatieve sporter niet beïnvloed.

Het is dus echt niet noodzakelijk om goede spullen te hebben om te kunnen sporten. Maar leuk is het wel! Want shoppen voor iets gezonds is toch super? Je doet iets voor je gezondheid en beloont jezelf met nieuwe spullen. Klinkt goed toch?
Goede spullen kunnen je dus motiveren, maar zijn niet noodzakelijk. Het kan je eventueel wel helpen bij het sporten. Want een bepaald inlegzooltje kan minder druk op de knieën geven en een beter handzame muziekspeler kan je helpen met je motivatie. Maar doe dit niet omdat het moet, maar omdat het helpt!

Succes met alle feiten en ficties. Ik hoop dat je eruit komt. Je hoort volgende week weer van mij!

Ondertekening Michael

“Laat jij je snel overhalen door een verhaal of mening? En ken jij nog leuke punten die het ontrafelen waard zijn, Laat het me weten in de reacties. En ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*