Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Variatie, het ultieme toverwoord

18 februari 2019 / Als sportinstructeur
Variatie, het ultieme toverwoord

Eindeloos hetzelfde doen, je zou er soms gek van worden! Hetzelfde leven, dezelfde sport, hetzelfde voedingspatroon en de sleur des leven. Echt heel uitdagend is dit dus niet… Maar het geeft wel rust en orde en niet voor niets werd er vroeger het advies gegeven om “rust, reinheid en regelmaat” in je leven toe te passen.

Constant hetzelfde doen zorgt misschien voor meer rust, maar het is natuurlijk wel een beetje saai. Daarnaast zul je ook nauwelijks groeien in het leven, terwijl iedereen dat eigenlijk wel wil. Want om te groeien op werk- en privé gebied heb je succesbelevingen nodig. Je moet jezelf blijven uitdagen door het behalen van je sport, voeding en leefstijldoelen, want elke overwinning is er weer één. En met al die kleine succesjes krijg je een dosis zelfvertrouwen waar je u tegen zegt!

Maar groeien betekent ook dat je oude gewoontes moet loslaten. En dat is niet altijd even gemakkelijk! Wij mensen zijn namelijke gek op gewoontes en variatie toepassen vinden we meestal maar een beetje vreemd. Daarentegen is het wel zo dat (wanneer je uit je comfortzone stapt) er een wereld voor je open gaat. Allen kan dit misschien een beetje eng zijn en niet iedereen kan daar evengoed mee omgaan. Gelukkig begint het altijd met kleine succesmomentjes!

Elvis en de dikke billen dans

Anders gaan ze protesteren!

In mijn eigen leven probeer ik ook variatie toe te passen, waar dat natuurlijk mogelijk is. Zo hou ik ervan om gevarieerd te sporten, want eentonigheid vind ik maar niets. Maar ook elke dag hetzelfde eten is niets voor mij. En juist bij voeding is variatie het toverwoord en niet voor niets een belangrijke regel van het Voedingscentrum. Want variatie in voeding zorgt ervoor dat je de voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en meestal ook in de juiste hoeveelheid.

Als sportinstructeur moet ik vaak balans vinden tussen ‘hetzelfde doen’ en ‘het toepassen van variatie’. Tijdens een sportles houden mensen van de herkenbaarheid. Zo weten ze waar ze aan toe zijn en kunnen de bewegingen steeds verder gaan perfectioneren. Maar er moet ook variatie in de training zitten, want anders wordt het saai en zal de training steeds minder effectief worden.

Dingen hetzelfde doen of regelmatig herhalen kan dus veel duidelijkheid geven. Tijdens mijn 50+ lessen probeer ik dan ook zoveel mogelijk verschillende muzieknummers te gebruiken ter variatie. Maar vergeet ik om “Can’t Help Falling in Love” van Elvis te draaien, dan krijg ik dit zeker wel te horen. En doe ik tijdens mijn zwemlessen de “dikke billen dans” een keer niet, dan gaan mijn leskindjes protesteren. Herhaling kan dus ook leuk (en voor sommige noodzakelijk 🙂 ) zijn.

Gezondheid verbeteren met online cursus

Wennen aan een beweging

Variatie toevoegen voorkomt mislukkingen

Om lichamelijk en geestelijk te kunnen groeien, is het dus wel belangrijk om een bepaalde vorm van variatie toe te passen. Het lichaam en de spieren wennen immers aan een beweging en worden uiteindelijk niet meer uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. Om resultaten te blijven boeken, zul je dus regelmatig moeten variëren. Veelzijdig trainen en regelmatig anders sporten, is de sleutel om meer resultaat bij je doelen te krijgen. En het vermindert ook nog eens de kans op blessures.

Het effect van variatie zie je bijvoorbeeld ook bij de doelstelling afvallen. Want iemand die veel fietst, zal met deze vorm van bewegen weinig resultaten boeken. Het lichaam wordt niet meer uit balans gebracht, waardoor je ook weinig calorieën zult verbranden. Die persoon moet dus gaan hardlopen of zwemmen om het lichaam meer uit balans te halen. Deze wordt vervolgens door het supercompensatie principe gestimuleerd om zichzelf te verbeteren.

Een mix tussen herhaling en variatie zou dus geweldig zijn! Onthou dat het lichaam na ongeveer 6 tot 8 weken gewend is aan een beweging en er variatie zal moeten worden toegepast. Dit kan je zelf in een trainingsschema verwerken, maar ook met de Sportbibliotheek heb je variatie genoeg. Weten wat je doet is dus van groot belang, want je wil natuurlijk wel vooruit blijven gaan. De gouden tip is dus: “Blijf variëren en daarmee jezelf ontwikkelen”.

Varieer dus totdat je een ons weegt, want zo blijf je jezelf ontwikkelen! Tot volgende week.

Ondertekening Michael

“Ik ben heel benieuwd hoe jij variatie toepast in je leven. Laat je dit weten in onderstaande reacties? En ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

4 Reacties

  1. Avatar
    Bas Snel Coach februari 21, 2019 (2:06 pm)

    Ik vind een mix van voetbal met crosstraining erg fijn en merk dat ik zo een stuk sterker word. Met welke sporten kan ik nog meer van variëren denk jij?

    Reageer op Bas Snel
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach februari 26, 2019 (2:58 pm)

      Crosstraining is al een goede keuze, want je traint veel verschillende spieren. Maar belangrijker is nog dat je de extra sport leuk vind en graag wilt beoefenen. Je kunt altijd denken aan zwemmen, hardlopen, fitness etc. Hierbij geldt wel dat waar je beter in wilt worden, je moet trainen (sportspecifiek).

      Reageer op Michael van Houwelingen
  2. Avatar
    Betty van Amerongen Coach februari 27, 2019 (12:04 pm)

    Hou Michael, je blog leest lekker weg. Ik doe geregeld aan zwemmen maar merk dat ik niet meer zo goed vooruit ga. Wat zou jij adviseren zodat ik weer extra calorieën ga verbranden? Fitness vind ik in ieder geval niets aan.

    Reageer op Betty van Amerongen
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach maart 1, 2019 (8:00 am)

      Dank je wel Betty, ik doe het graag 😉 . Als je regelmatig zwemt ben je al goed bezig. Maar je went wel aan deze bewegingen, waardoor je lichaam minder uit balans wordt gebracht. Ga dus andere slagen zwemmen, probeer een aquasport, ga hardlopen of doe aan fitness. Iets wat het lichaam niet kent en loodzwaar aanvoelt is uitstekend om extra calorieën te verbranden. Maar overdrijf het natuurlijk niet!

      Reageer op Michael van Houwelingen

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Naar top