Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Hou het simpel, stomkop!

Hou het simpel, stomkop!

“Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet persoonlijk. Echt niet! Een stomkop zou ik je echt nooit noemen, want waarom zou ik”? Maar vaak zijn we wel stom bezig. Zeker als het om goede voornemens en sport, voeding of leefstijldoelen gaat… Want geloof jij alles wat je leest op internet of hoort op tv? Of wat je buurvrouw je allemaal voor geweldigs vertelt? Als je verteld wordt wat er allemaal voor geweldige methodes zijn, volg jij dat dan klakkeloos op? Hou jij het dus simpel of laat je jezelf gek maken?

Keep it simple stupid! Het is niet zomaar een term die rondgestrooid wordt. Het is een term die ervan uitgaat dat je jezelf niet moet verliezen in eindeloze details, maar alles juist zo simpel mogelijk moet houden. Zo is het KISS-principe ontstaan in de programmeurs wereld eind jaren 70 om de ontwikkelde programma’s simpel te houden. Want hoe complexer de programmeertaal, des te meer fouten en storingen er konden optreden.

Ook de marketing- en de grafische wereld zijn fan van dit principe. Want een boodschap moet simpel gehouden worden om over te komen bij de klant. Teveel details doen je duizelen, zijn zelf gaapverwekkend en maken je besluiteloos. Voor goede voornemens is dat eigenlijk niet anders! Betrek je teveel details bij je poging om af te vallen, dan is dat gedoemd om te mislukken. Hou je jouw werkwijze simpel, dan zul je veel beter weten welke weg je moet volgen en zijn succesbelevingen veel gemakkelijker te halen.

Maar iets simpel houden is niet gemakkelijk. In hoog tempo worden boodschappen op je afgevuurd, iedereen heeft een mening over iets en de hectische maatschappij helpt daar ook niet bij. Maar als je alles als spervuur op je af laat komen, zie je door de bomen het bos dan nog wel? Kun je de methode blijven volhouden die het beste bij je past of laat je jezelf gemakkelijk van dit pad aftrekken? Kortom: kun je dan nog wel focus houden op de doelen die je het allerliefste wil bereiken?

Je doelen halen door te focussen

Maar gebruik dan wel een simpele aanpak!

“Just do it”, het is een slogan van een bekend sportmerk welke je al eerder in deze blog voorbij zien komen. Ik gebruik deze zin van ‘gewoon doen’ regelmatig om mijn focus te houden. Want doelen bereiken, dat kan ik! Door deze focus laat ik me niet afleiden door anderen of door berichten en rages op internet. Deze afleidingen proberen me van het uitgestippelde pad te krijgen, wat lukt als ik me daar aan toegeef. Het simpel houden zorgt er daarentegen voor dat ik op dit pad blijf.

Het nadeel van een gefocuste ‘state of mind’ is dat je geregeld ‘nee’ moet zeggen. Nee tegen verleidingen, nee tegen feestje en nee tegen degene van wie je het meeste houdt. Maar als je hier een balans in kunt vinden is dat ook helemaal niet erg. Want jij komt op de eerste plaats, zodat je uiteindelijk meer kunt geven aan anderen. Wanneer je jezelf door iedereen alle kanten op laat trekken, raakt je doel steeds verder uit zicht en komen er steeds meer frustraties naar boven.

Stress komt namelijk vooral om de hoek kijken als je je doelen niet lijkt te behalen. Door afleidingen, door tijdsgebrek of door andere factoren is je aanpak dus niet meer simpel, maar wordt deze een stuk complexer. En alhoewel je iedereen de schuld kunt geven van de mislukkingen, blijf er maar één persoon verantwoordelijk: Jijzelf! Niemand anders kan jou droomdoelen behalen en je zult dus zelf verantwoording hiervoor moeten nemen. Voor de successen, maar ook de mislukkingen!

Het bereiken van je doelen begint natuurlijk met voldoende motivatie. Maar je wil je ook dat die motivatie wordt beloont in een daadwerkelijk resultaat, dan zul je lange en korte termijndoelen moeten gaan opstellen. Hoe je dat het beste kunt doen, kun je lezen binnen het Kennisplatform; Belangrijk is wel dat deze doelen haalbaar zijn en echt voor jou belangrijk zijn. En ook hiervoor kunnen we het KISS-principe gebruiken. Laat je niet gek maken door de doelen (of het ideale lichaam) van de buurvrouw, de fulltime sporter op tv of het speciale artikel in je favoriete tijdschrift.

Hou het dus lekker simpel, want anders kan het bij het opstellen (en de uitvoering) van sport-, voeding- of leefstijldoelen helemaal mis kan gaan. Want misschien herken je jezelf wel in het volgende voorbeeld:

 

VOORBEELD MET VEEL FRUSTRATIES:

Slechte doelen stellenEric heeft een aardig mate van overgewicht en besluit hier iets aan te doen. Niet alleen wil hij veel afvallen, maar natuurlijk ook een flinke portie spieren krijgen. Want het is de bedoeling dat Eric voor de zomer flink gespierd op het strand kan liggen. En zo schrijft hij zich in bij de plaatselijke sportschool en start enthousiast met fitnessen.

Maar 2 keer per week sporten is voor Eric niet voldoende. De resultaten komen zo niet snel genoeg en op internet heeft hij dan ook een trainingsschema gevonden waarmee hij binnen 8 weken flink gespierd is. Hiervoor moet hij dan wel 5 keer per week naar de sportschool, maar dan komt zijn droom wel snel in zicht. Dus gaat Eric aan de slag en traint braaf volgens het schema. Hij merkt zelfs al dat hij iets gespierder is, maar toch voelt hij zich niet geweldig. Zijn eetlust verdwijnt, hij is vreselijk moe en het wordt een steeds grotere opgave om elke keer weer naar de sportschool te gaan.

Maar gelukkig, het eerste meetmoment komt eraan. Want hier heeft Eric het allemaal voor gedaan. Helaas laat de weegschaal zien dat er maar weinig kilootjes af zijn. Al die moeite en opgeleverde stress heeft hem maar 3 kg laten afvallen. En dan voelt hij zich ook nog eens moe, somber en krijgt hij last van bepaalde pijntjes. Is dit dan het gevolg van een sportief leven, vraagt hij zich af.
Toch wil hij het nog even proberen, maar merkt na enkele weken dat het sporten echt niet meer vol te houden is. Hij spijbelt 1x van een training, dit worden 2 trainingen en uiteindelijk besluit hij helemaal niet meer naar de sportschool te gaan. Eric is het sporten zat, voelt zich futloos kruipt steeds vaker terug op de bank; hij probeert het later wel opnieuw.

 

VOORBEELD VOLGENS HET KISS-PRINCIPE:

Eric wil nog steeds gezonder gaan leven, ook al ging dat vorige keer niet zo heel goed. Maar het afvallen en meer spiermassa opbouwen staan toch nog steeds hoog op zijn verlanglijstje. Alleen is hij het nu echt zat om steeds weer te moeten stoppen. Want al die leuke tijdschriftartikelen over snel afvallen, maar ook de super diëten of magische trainingsapparaten lijken bij iedereen te helpen, behalve bij hem. Hij wil nu gezonder gaan leven op een andere manier: op eigen kracht,een stuk positiever en het liefst op lange termijn (dus het streefgewicht behouden). Via het Keep it simple-principe gaat Eric nu zijn doelen opstellen.

Door schade en schande wordt men wijs en ook Eric is zich hiervan bewust. Hij weet inmiddels dat elke training veel van zijn lichaam vraagt en 5 keer per sporten dus echt teveel is. Ook al zou hij volgens het trainingsschema goede resultaten behalen.

Hij besluit om wel te gaan sporten, maar ook om zijn lichaam de nodige rust te gunnen. Zijn abonnement loopt nog, dus gaat Eric 2 keer per week fitnessen. In de tussentijd neemt hij wat vaker de trap en de fiets en let hij op dat hij niet te ongezond eet. Ook al lijkt dit allemaal veel, Eric heeft de 2 keer per week sporten prioriteit gegeven. De rest is allemaal mooi meegenomen.

Na 2 maanden komt het weegmoment er weer aan. Gek genoeg is hij weer 3 kilo afgevallen, maar voelt zich nu zoveel beter. Hij is niet moe, maar heeft juist energie. En hij merkt zelfs dat hij toch wat gespierder is geworden. Doordat hij de tijd heeft genomen om te wennen aan het sportieve leven, zijn er veel minder frustraties. Hij ziet het sporten niet meer als iets dat moet… maar juist als iets dat heerlijk aanvoelt. Eric voelt zich zo goed, dat hij gemotiveerd verder gaat met zijn nieuwe gezonde leven. En aangezien hij het de komende maand iets rustiger heeft op zijn werk, kan hij misschien ook eens naar zijn voedingspatroon kijken. Want daar valt nog wat winst te halen.

 

 

Bovenstaand voorbeeld laat zien dat het stellen van onmogelijke doelen voor veel stress en frustraties kan zorgen. Je nieuwe leefstijl wordt zo meer een marteling, dan een poging om jezelf gezonder en beter te maken. En dat is zonde, want gaan sporten, het eten van gezonde voeding en meer bewegen is juist zo goed voor je lichaam, geest en dagelijkse energiegehalte.

Succesbelevingen door doelen te behalen

Combineren met de 80/20-regel

80% knallen en 20% spijbelen

Of je nu wilt leren zwemmen, afvallen, stress gaat hanteren, aan je conditie, spiermassa of rugklachten wilt werken… Positief denken, en het gebruik van de KISS-regel, houdt je motivatie hoger, je  aanpak simpeler en is daardoor gemakkelijker om vol te houden. Daarnaast voorkom je  (door het constant richten op een positieve instelling) in grote mate het terugvallen in je oude situatie. Het dus niet verstandig om in ‘alles of niet’ principes te denken, maar je juist te richten op beloning in plaats van afstraffing.

Het KISS-principe kun je perfect met de 80/20 regel combineren. Deze regel wordt veelal gebruikt en houd in dat ongeveer 80% van de uitkomsten worden veroorzaakt door 20% van de oorzaken. Je moet een beetje uitvogelen waar die 20% vandaan komt, maar daar valt dus veel winst bij je sport, voeding en leefstijldoelen te halen. Zo kan 20% van je voeding (bijvoorbeeld junkfood) zorgen voor 80% van je overgewicht. Hou het simpel en pak eerst die 20% dus aan.

Spreek dus af dat je jezelf voor 80% houdt aan je sportschema, voedingspatroon of nieuwe leefstijl. Probeer je doelen (en aanpak) zo gefocust mogelijk na de te streven. De overige 20% mag je foutjes maken of is het toegestaan om te zondigen. Af en toe spijbelen van een training mag en toch een gebakje op een verjaardag eten is natuurlijk niet slim (als je wilt afvallen), maar verdient zeker geen afstraffing of een schuldgevoel. Kijk nogmaals naar je eerdere succesbelevingen, wees trots op wat je al heeft bereikt en blijf het opnieuw proberen.

En om eerlijk te zijn: Ook ik heb een keer gespijbeld en kan daar de 80/20 regel voor gebruiken. Want ik zou wekelijks een blog schrijven, maar 2 weken geleden is dat door de geboorte van mijn dochter niet gelukt. No stress, geen negativiteit en zeker geen frustraties. Spijbelen of zondigen mag een keertje, want nobody’s perfect.

Wees geen stomkop en hou het simpel, dan doe ik dat ook! Tot volgende week weer!

Ondertekening Michael

“Ben je slim of een echte stomkop als het over sport, voeding of leefstijl gaat? En wat zorgde ervoor dat je het niet simpel kon houden? Laat het me weten in de reacties. En ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Naar top