Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Ben jij zweverig of stuiterend?

28 januari 2019 / Als voeding- en leefstijlcoach
Ben jij zweverig of stuiterend?

“Hammm”… “laat de stress gaan”….”kom in je kracht”… “laat ’t los”… en “ervaar de leegte in jezelf”… Het zijn allemaal uitspraken die je misschien weleens tegen bent gekomen toen je naar meer informatie over meditatie, mindfulness of stresshantering zocht.

Het lijkt dan ook of iedereen een manier zoekt om meer rust te krijgen, beter met stress wil kunnen omgaan of zichzelf wil leren kennen. En dat is maar al te goed te merken in iemands omgeving. Want Yoga studio’s schieten als paddenstoelen uit de grond, boeddha beelden zijn niet aan te slepen en iedereen probeert op zijn of haar eigen manier rust te krijgen.

Ook ik ging mijn stress leren hanteren

Het gekkenhuis was er niets bij!

Zelf is dit voor mij ook echt een valkuil. Want eerder had ik al geschreven over het probleem dat ik sporten eigenlijk niet zo boeiend vind. Maar ook dat ik door vallen en opstaan elk doel bereik wat ik maar wil. Als echte perfectionist (ik ben zeer kritisch op mezelf) kan/kon ik ook erg heftig op stress reageren. De piekertrein is mij dan ook zeer bekend!

Hoe je hiermee omgaat is voor iedereen anders. Bij mij is dit bij toeval gebeurt, want na een stressvolle tijd werd ik naar een cursus Mindfulness gestuurd. Met veel tegenzin en geen verwachting moest ik op een stoeltje gaan zitten en een rozijn in mijn mond gaan ontleden. De weken erna moest naar geluiden luisteren, mijn voeten voelen en ‘met aandacht lopen’. Het gekkenhuis was er niets bij..

Maar na enkele weken merkte ik wel degelijk het verschil. Mijn hoofd was voor het eerst in mijn leven rustig, mijn lichaam voelde gezonder en het gepieker ’s avonds kon ik gewoon stoppen! Een nadeel was wel dat ik veel alerter was en ik verhalen over shoppen, schoenen en andere (voor mij) saaie dingen écht hoorde. Want soms is het gewoon lekker om je filter aan te zetten en in gedachten verzonken te raken.

Slechte stress is killing

Maar er is zeker wat aan te doen!

Inmiddels weet ik nu heel goed hoe slecht stress en piekeren zijn voor je gezondheid en wat het met je functioneren doet. En alhoewel stressinvloeden altijd aanwezig zullen zijn, weet ik nu ook hoe ik dit kan hanteren. Ik heb geleerd dat de piekertrein, dingen loslaten en even stil staan bij hoe je jezelf voelt, echt werk.

Het lekkerste vind ik dan ook het mediteren, wat ik 5 á 6 keer per week ongeveer 20 minuten doe. Ik heb het nooit als iets zweverigs ervaren, aangezien ik meer aan het stuiteren ben. Al mijn spieren spannen zich aan en laten de spanning los. Terwijl ik hiermee bezig ben, heb ik geen tijd voor gedachten en merk ik dat ik steeds meer ontspannen raak. Ik voel me steeds rustiger worden.

Aangezien ik zelf ontzettend aan het stuiteren ben (en niet zweef), hoeft meditatie, mindfulness of een andere vorm van stresshantering dus niet saai te zijn. Je moet een manier of methode vinden die het beste bij je past en waar je jezelf stukken beter door voelt. Maar dit moet je wel oefenen en pas na enkele weken merk je verschil. Maar dat verschil is wel geweldig!

Een negatieve uitslag van de test

Ook jij kunt stress leren hanteren

Je moet alleen wel de juiste trucjes vinden

Aan stress ontkom je dus niet, want de wereld om je heen zal niet veranderen. En dat is ook helemaal niet erg, want stress heeft ook een goede functie. Het zorgt ervoor dat je alert kunt zijn wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld in het verkeer of tijdens een spreekbeurt) en wordt ook wel een gezonde stressreactie genoemd. Maar wanneer deze stress te lang duurt, kan deze stress ongezond worden. En dan begint de roofbouw op je lichaam en geest.

Wat je dus wel kunt doen, is jezelf weerbaarder maken tegen de vele stressinvloeden waarmee je te maken krijgt. Je gaat ongezonde stress leren herkennen en deze hanteren en verwijderen. En welke methode je daarvoor gebruikt, kun je helemaal zelf bepalen. De ene persoon luistert naar zijn favoriete (rustgevende) muziek, de ander gaat meer sporten of doet met een yogaklas mee. En wat doe ik? Ik blijf stuiteren!

Ik wens je veel zweef- of stuiterplezier toe!

Ondertekening Michael

“Heb jij veel last van stress of doe je aan een vorm van stresshantering? Laat dit dan weten in de reacties. Ik ben benieuwd! En ken je iemand die misschien ook baat heeft bij deze handige tips, deel je dan dit bericht?”

7 Reacties

  1. Avatar
    Niels Faber Coach januari 30, 2019 (6:24 pm)

    Haha heel leuk om te lezen. Ook ik doe dagelijks wat ontspanningsoefeningen, maar durf het nooit tegen anderen te zeggen. Ben een beetje bang dat ze me te zweverig gaan vinden terwijl dat helemaal niet het geval is. Maar ik voel me veel beter na het oefenen en kan het iedereen aanraden.

    Reageer op Niels Faber
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach februari 2, 2019 (10:33 am)

      Schaam je niet Niels, want je bent heel goed bezig. Maar eigenlijk had ik hetzelfde… Sinds deze blog kom ik er pas meer voor uit. En de reacties zullen je verrassen, want de meeste mensen willen er meer over weten. Uiteindelijk doen de meeste van hen er helaas niets mee. Heel jammer!

      Blijf dus zo doorgaan!

      Reageer op Michael van Houwelingen
      • Avatar
        Niels Faber Coach februari 5, 2019 (10:17 am)

        Dank je michael. Ik blijf inderdaad doorgaan ondanks wat andere zeggen. Het gaat namelijk heel goed en denk er niet over om te stoppen.

        Reageer op Niels Faber
  2. Avatar
    Robin van Velzen Coach februari 1, 2019 (9:56 am)

    Bij mijn mindfulness ging het ook zo. Heb me nog nooit zo raar gevoeld, maar ik merkte wel de positieve gevolgen. Nu doe ik het niet meer zoveel, maar door jouw verhaal wil ik eigenlijk wel weer ermee aan de slag. Nu nog even de motivatie hiervoor vinden.

    Reageer op Robin van Velzen
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach februari 4, 2019 (8:05 pm)

      Tja het is een rare cursus Robin 😉 Maa het levert wel geweldige resultaten! Lees je oude boeken eens door of kijk wat filmpjes op internet, want misschien raak je weer gemotiveerd. En zeker jij weet dat je het gewoon moet doen en moet blijven oefenen. Succes ermee!

      Reageer op Michael van Houwelingen
  3. Avatar
    Lana Braambrugge Coach februari 5, 2019 (5:03 pm)

    Michael, ik heb al 2 keer een burn-out gehad en merk dat ik er nu ook weer tegenaan zit. Ik wordt er gestoord van en weet niet hoe ik het op moet lossen. Ik heb nooit zo’n cursus gedaan, maar ga het toch eens proberen. Want ben echt een stresskip en wil dat gaan veranderen.

    Reageer op Lana Braambrugge
    • Michael van Houwelingen
      Michael van Houwelingen Coach februari 6, 2019 (7:15 pm)

      Hoi Lana, wat vervelend voor je! Als je zo heftig op stress reageert moet je misschien eerst eens langs je huisarts gaan. Deze zal je waarschijnlijk ‘cognitieve gedragstherapie’ adviseren. Dit is simpelgezegd ‘anders en positief denken”.

      Ik denk namelijk dat zelf gaan mediteren of doen aan Mindfullness op dit moment teveel weerstand in je lichaam en geest oproept. En dat zal erg zwaar zijn.

      Maar probeer zo positief mogelijk te blijven. Blijf kleine doelen (als is het maar 15 minuten wandelen) te doen en schrijf je problemen eens op. Probeer te kijken waar jou stresstriggers liggen en of je er iets aan kan doen. En neem vooral veel rust, want je lichaam en geest hebben daar behoefte aan! ik wens je het allerbeste!

      Reageer op Michael van Houwelingen

Plaats een reactie

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Naar top