Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Danssporten

Class

Overzicht van danssporten

Dansen doen de meeste mensen hun hele leven al en van jongs af aan en kan het gehele leven worden gedaan. Van jongs af aan kunnen kinderen al niet stilzitten op het ritme van muziek, waardoor sommige kinderen zich al snel aansluiten bij een dansschool. Voor degene die liever voor een andere sport kiezen, komt dansen meestal later terug wanneer ze naar de kroeg of discotheek gaan.

Dansen is dan ook voor jong en oud, voor man en vrouw en wordt natuurlijk niet alleen als sport gebruik. Want dansen is ook gewoon gezellig, handig om te kunnen en wordt soms vereist als etiquette voor de hogere kringen. 

 

 

Danssport beoefenen

Danssporten zijn er in vele verschillende vormen en hebben elk een flink aantal beoefenaars. Voor de hogere niveaus is er bijna altijd wel een wedstrijdelement mogelijk, maar dit is niet verplicht. Het is dus mogelijk om gewoon -omdat u wilt dansen- deze lessen te volgen en hier verder niets mee te doen.

Om te kunnen dansen kunt u gewoon de muziek aanzetten of naar een uitgaansgelenleid gaan; maar u kunt zich natuurlijk ook opgeven bij een dansschool om les te krijgen van een echte professional. 

 

 

Overzicht danssporten:

Aerobic

 

Aquarobic

 

Streetdance

 

Hip Hop

 

Line dancing (country)

 

Volksdansen

 

Tapdance

 

Klassiek ballet

 

Show ballet

 

Jazz ballet

 

Modern ballet

 

Popping

Overzicht stijldansen:

Ballroom dansen

 

Engelse wals

 

Weense wals

 

Tango

 

Slow Fox

 

Quick Step

 

Foxtrot

 

 

 

Latin

 

Salsa

 

Merengue

 

Paso doble

 

Jive

 

Cha-cha-cha

 

Rumba

 

 

Dansen en intensiteit

Met dansen gebruik je spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had en is dus een geweldige sport of hobby om gezonder te worden. Zo zorgt dansen niet alleen voor een hoger geluksniveau en misschien zelfs een partner, maar ook voor een fit en vitaal gevoel. Wanneer je regelmatig en lang genoeg (minimaal 30 minuten) danst, verbeter je de conditie en het spieruithoudingsvermogen.

Om af te vallen is dansen een geschikte sport, mits je dit wel planmatig doet. Want 1 keer per een half uurtje dansen met een drankje in de hand, zorgt natuurlijk niet voor gewichtsverlies. Alhoewel het een schatting is op basis van cijfers uit het verleden, verbrandt je tussen de 200 en 400 calorieën per 60 minuten. Hierbij wordt uitgegaan van een gemiddeld gewicht van 84 kg voor een man en 70 kg voor een vrouw. Ben je zwaarder, dan verbrandt je meer calorieën.

Het belangrijkste is dat je een sport leuk vindt en deze een lange tijd wilt beoefenen. Want zo boek je niet alleen geweldige resultaten, je behoudt zo ook nog eens! En zo ga je fitter, sterker en slanker door het leven.

 

 

 

Hoe krijg je meer resultaat bij de danssporten?

De Sportbibliotheek is speciaal ontwikkeld om je te helpen bij je sport, voeding en leefstijldoelen. Met onze kennisplatform heb je alle informatie die je voor je goede voornemens nodig hebt beschikbaar. Wil je gerichter aan je gezondheid werken dan hebben wij ook speciale programma’s en online cursussen ontwikkeld. En wil je liever een goede steun in de rug, dan is er altijd onze ‘Ultimate Mix‘. Maar de plekken hiervoor zijn wel beperkt, dus wees er snel bij!

Volg je trouwens onze blog al? Ook hier krijg je handige tips, inspirerende verhalen en interessante artikelen die je bij je sport, voeding of leefstijlwensen helpen. Daarbij krijg je ook nog eens gratis ons E-book “21 Supertips om je doelen te behalen”.