Wordt óók een expert in sport, voeding & leefstijl

Sportschema’s

Sportschema’s

Verschillende sporters 2

 

De meeste sporters beginnen vol goede moed, maar hebben eigenlijk geen idee hoe ze het beste kunnen sporten. Dus gaan ze van start en merken na enkele weken dat er weinig vooruitgang is geboekt en resultaten nauwelijks zichtbaar zijn. En hoe meer men hierover gaat twijfelen, des te eerder zal de motivatie verdwijnen en wordt er sneller besloten om te stoppen. Men probeert het later wel opnieuw!

En dat is zonde, want u was juist zo goed bezig… Het is dan ook een belangrijk dat sporten volgens een vaste routine gebeurt. Want zomaar iets doen, zal niet de resultaten geven die u graag zou willen.

Omdat we dit in de praktijk regelmatig bij sporters hebben zien gebeuren, hebben wij vanuit onze praktijkervaring speciale sportschema’s ontwikkeld. Elk schema heeft z’n frequentie, intensiteit, tijdsduur en type training (de FITT-factoren) en kunt u de komende maanden bij uw sport naar keuze gaan gebruiken.

 

 

Hoe werkt een schema?

Omdat het lichaam went aan bepaalde bewegingen, zal er regelmatig van training gewisseld moeten worden. Want een oefening die u onder de knie heeft, zal uw lichaam niet meer uit balans halen. Hierdoor hoeft uw lichaam niet meer te herstellen en zullen resultaten uitblijven. Vandaar dat elk sportschema niet langer dan 6 tot 8 weken moet worden gevolgd. Hierna gaat u over naar het volgende schema.

In elk schema staan een aantal oefeningen, waarbij u het hele lichaam traint. De beschreven volgorde kunt u aanhouden, maar dit hoeft niet! Vindt u een oefening echt niet prettig, dan kunt u altijd een andere (soortgelijke) oefening uitvoeren. Ook kunt u extra oefeningen toevoegen als u een specifiek gedeelte van uw lichaam (zoals de buik) extra wilt trainen.
De schema’s zijn dus een leidraad en kunnen naar uw persoonlijke wensen worden aangepast!

Het aantal herhalingen is afhankelijk van uw doelstelling. Wilt u spiermassa opbouwen, dan richt u zich op 6-8 herhalingen met een zwaar gewicht. Voor andere doelstellingen kunt u zich richten op 12 tot 15 herhalingen. Let er natuurlijk wel op dat u de eerste weken went aan een beweging en u niet te zwaar traint. Anders zult u snel last krijgen van blessures.

 

Tip: een training moet pittig aanvoelen en voldoen aan de algemene trainingsregels. Let er dus op dat de laatste herhalingen van elk setje moeizaam gaan. Kunt u de laatste herhalingen gemakkelijk maken, dan is het tijd om het gewicht te verhogen.

Onze programma’s

Een levenlang zwemmen

Zwemles voor volwassenenZwemmen is een geweldige sport om het lichaam sterker, slanker en gezonder te maken. Daarnaast verbetert het natuurlijk ook de zwemvaardigheid en daarmee de zwemveiligheid. En in ons waterrijke land is dat zeker geen overbodige luxe!
Maar zwemmen doet u niet eenmalig: eigenlijk zou u dit een levenlang moeten doen. En hiervoor kunt u gebruik maken van onze speciale zwemschema’s. Lees snel meer over de zwemschema’s….

Baby-peuter zwemmen 1

Baby-peuter zwemmen 1

6 mnd - 1 jaar
Met deze eerste les gaat u samen met uw baby het water in. En daar zingen, spelen en spetteren jullie uitbundig.
Lees meer

Fitness

Muziek bij het fitnessenDe meeste mensen die gezonder gaan leven kiezen ervoor om naar de sportschool te gaan. Want hier kunnen ze zelf gaan fitnessen of meedoen met 1 van de vele groepslessen. Maar zelf met fitness bezig zijn lijkt misschien makkelijk, maar dat is het zeker niet.

Voor twijfelende sporters of fitness beoefenaars die meer resultaat willen hebben wij dan ook speciale trainingsschema’s ontworpen. Lees en bekijk dus snel onze fitnessschema’s.

Fietsen & (aqua) spinning

Het lijkt dan ook heel makkelijk om even lekker een stukje te gaan fietsen. Maar veel resultaat zult u hier niet uit halen. Het is natuurlijk wel bewegen en daar is zeker niets mis mee, maar om uw conditie op te bouwen of gewicht te verliezen moet u wel systematischer te werk gaan. En daar helpen wij u graag mee door u verschillende fiets- en spinningschema’s aan te bieden. Zo weet u precies waar u mee bezig bent.

Lees meer over de speciale  fiets- en spinningschema’s.

Baby-peuter zwemmen 1

Baby-peuter zwemmen 1

6 mnd - 1 jaar
Met deze eerste les gaat u samen met uw baby het water in. En daar zingen, spelen en spetteren jullie uitbundig.
Lees meer
Baby-peuter zwemmen 2
Met deze les gaat uw dreumes al meer vaardigheden oefenen. Ga onder water, maak fonteintjes en probeer maar kleine stukjes te zwemmen.
Lees meer
Baby-peuter zwemmen 3
Nu begint het er steeds meer op te lijken. Uw peuter gaat het water echt zelf ontdekken en zal gaan verplaatsen, draaien en kantelen.
Lees meer

Hardlopen & wandelen

actiever wordenEen mens is gemaakt om te bewegen en is gedurende de evolutie steeds meer rechtop gaan lopen. Omdat we zo aan deze rechtopstaande houding gewend zijn, vinden veel mensen wandelen of hardlopen een geschikte manier om meer te bewegen. En dat is dan ook een handige keuze aangezien sporten in de buitenlucht een weldaad voor lichaam en geest is!

En juist door goed na te denken over het sporten en te gaan hardlopen volgens een vaste volgorde van schema’s, zorgt ervoor dat het hardlopen ook leuk blijft. Lees dus snel verder over onze wandel- en hardloopschema’s.

Baby-peuter zwemmen 1

Baby-peuter zwemmen 1

6 mnd - 1 jaar
Met deze eerste les gaat u samen met uw baby het water in. En daar zingen, spelen en spetteren jullie uitbundig.
Lees meer
Baby-peuter zwemmen 2
Met deze les gaat uw dreumes al meer vaardigheden oefenen. Ga onder water, maak fonteintjes en probeer maar kleine stukjes te zwemmen.
Lees meer
Baby-peuter zwemmen 3
Nu begint het er steeds meer op te lijken. Uw peuter gaat het water echt zelf ontdekken en zal gaan verplaatsen, draaien en kantelen.
Lees meer

Thuis trainen

Veel mensen die willen sporten, willen zichzelf niet elke keer naar het zwembad, de sportschool of oefenruimte slepen. Want soms is het gewoon lekkerder om thuis te trainen en niet je huis uit te hoeven gaan. Maar er zijn zoveel oefeningen te verzinnen om thuis te doen, dus welke kunt u nu het beste kiezen? En als ik weet welke oefeningen ik wil doen, hoe vaak doe ik dat en hoe leer ik mezelf een goede techniek aan?

Met onze unieke schema’s kunt u op een effectieve manier thuis trainen. Lees dus snel verder over onze schema’s voor het trainen in uw eigen huis.

Naar top