Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Waar gaan oefenen?

Waar gaan oefenen?

Vader oefent met zijn dochterAlhoewel we in Nederland veel zwemwater tot onze beschikking hebben, is het niet altijd even gemakkelijk om met uw kind te gaan oefenen. Want bij veel zwembaden is het verplicht om, indien uw kind nog geen A-diploma heeft, de zwembandjes om te hebben.

Voor de veiligheid is dit natuurlijk prima, maar het maakt het oefenen wel een stuk lastiger. Gelukkig zijn hier ook oplossingen voor te verzinnen: Zo bieden steeds meer zwembaden een speciaal ‘oefenuurtje’ aan, waarbij u zelf met uw kind kunt gaan oefenen. Uiteraard is het is ook mogelijk om met zwembandjes om te leren zwemmen; want veel zwemlesaanbieders gebruiken deze materialen tijdens de zwemlessen.

Tot en met niveau 3 –het aanleren van de zwemslagen– kunt u met zwembandjes prima aan de slag gaan. Maar maakt uw kind de zwemslagen zich steeds meer eigen, dan zal de afstand verder vergroot moeten worden en zullen de bandjes toch echt af moeten. Op dit moment zult u dus op zoek moeten naar de aanbieders van de speciale oefenuurtjes of naar een locatie waarbij drijfmiddelen niet verplicht zijn.

 

 

Verschillende mogelijkheden om te oefenen

Gelukkig is Nederland rijk aan water en is het dus heel goed mogelijk om zelf met uw kind te gaan oefenen. U zult misschien even moeten zoeken naar een geschikte locatie; maar wanneer u deze heeft gevonden, kunt u direct aan de slag gaan. Ook is het natuurlijk mogelijk om tijdens uw vakantie met uw kind te gaan oefenen.

Nederland telt tussen de 600 en 700 zwemaccommodaties. Van kleine baden in particuliere zwemscholen tot de grote plaatselijke zwembaden. Elk van hen heeft baden in verschillende groottes en met verschillende eigenschappen. Ook hanteren deze baden niet altijd dezelfde regels betreffende het oefenen met of zonder drijfmiddelen. Het is dus altijd handig om de gewenste locatie nader te onderzoeken.

 

 

Recreatief zwemmen
Zelf zwemles geven kan het beste tijdens het recreatieve zwemmen. Verstandig is wel om een rustig moment te kiezen, zodat uw kind de ruimte heeft om zijn of haar zwemslagen te oefenen. Ook de vele afleidingen die een zwembad kan bieden, zoals een stromende glijbaan of speelmaterialen, kunnen ervoor zorgen dat uw kind niet wil oefenen. Uiteraard zijn hier oplossingen voor mogelijk zoals het oefenen in een rustiger gedeelte, de speeltjes uit het zicht houden of nog beter.. werken met beloningen! Eerst een kwartier oefenen, dan een kwartier met de leuke attributen spelen.

Tijdens het recreatieve zwemmen moet uw kind bij de meeste zwembaden zwembandjes om. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn en bied zeker mogelijkheden om de zwemvaardigheden te oefenen. In dit E-book hebben we dan ook rekening gehouden met het aanleren en/of verbeteren van de zwemslagen wanneer kinderen zwembandjes om hebben.

 

 

Banen zwemmen
Om zelf te oefenen denkt niet iedereen aan banen zwemmen, aangezien dit vaak een activiteit voor volwassenen is. Maar het kan wel degelijk helpen bij het opbouwen van de conditie en de voortstuwing. In weinig zwembaden zal uw kind echter zonder A-diploma met het banen zwemmen mee mogen doen; maar voor kinderen met een A-diploma op zak geldt vaak een uitzondering.
U kunt dus meestal wel met uw kind de afstand voor het B- of C-diploma oefenen, wat een belangrijke vereiste is richting het afzwemmoment. En zelf krijgt u hier natuurlijk ook een betere conditie van.

 

 

Oefenuurtje
Veel zwembaden bieden een ‘oefenuurtje’ aan, zodat ouders zelf met hun kind kunnen oefenen. De verplichte drijfmiddelen mogen af en zwemlesmaterialen, zoals het zwemgat of de flexibeams, worden beschikbaar gesteld. Dit geeft u de kans om onderdelen die uw kind moeilijk vind of nog niet beheerst, verder te oefenen.

In veel gevallen loopt er tijdens het oefenuurtje een diplomeerde zwemonderwijzer rond die u met uw vragen kunt helpen. Natuurlijk heeft deze persoon geen tijd om een echte ‘zwemles’ aan uw kind te geven, maar hij of zij kan u wel goede tips geven, zodat u zelf aan dit probleem kunt gaan werken.

Na 1 tot 2 uur is het oefenuurtje weer voorbij en moeten de zwembandjes weer om. Het is zonde om hierna gelijk naar huis te gaan, want ook het recreatieve zwemmen is zeker een aanrader bij het zelf geven van zwemles. Want vanuit de glijbaan weer naar de kant kunnen zwemmen is geen gemakkelijke opgave, en wat te denken van de stroomversnelling: om weerstand te kunnen bieden aan de sterke stroming heb je veel kracht nodig. Deze speelse elementen vergroten dus de zwemvaardigheden van uw kind, wat tijdens de zwemlessen weer tot uiting komt.

 

 

Thuis oefenen
Vroeger werden kinderen niet gelijk in het zwembad gelaten, maar moesten ze eerst op “het droge oefenen”. Op de zgn. zweedse banken leerden kinderen de zwemslagen aan, zodat ze beter voorbereid te water konden worden gelaten. De gedachte hierachter was dat kinderen veel moeten nadenken over het maken van een zwembeweging. Door dit regelmatig op het droge te oefenen, hoeven kinderen hier in het water minder over na te denken. En dat scheelt weer tijd gedurende het zwemtraject.

Deze oefenmethode is enigszins achterhaald en tegenwoordig wordt er thuis dus nog weinig geoefend. Maar dit is wel zonde, aangezien de praktijk laat zien dat het veelvuldig oefenen echt kan werken. Door bijvoorbeeld regelmatig de beenslag te herhalen, zal uw kind hier tijdens de zwemles minder moeite mee hebben. Of wat te denken van een kind dat de ogen onder water niet open durft te doen. Spelletjes als snoephappen of spullen in bad zoeken, kan hier zeker bij helpen. Lees hier meer over wat u thuis kunt oefenen.

 

 

Naar top