Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Body Mass Index

Body Mass Index (BMI)

De Body Mass index (quetelet-index ) is een populaire en gemakkelijk berekening om te bepalen of iemand een gezond gewicht heeft of lijdt aan (extreem) overgewicht. Nadat het gewicht en de lengte zijn gemeten, kan men door de waardes in een formule in te vullen zien hoe het met de gezondheid is gesteld.

Terwijl deze methode veelvuldig wordt gebruikt, zijn er ook vele tegenstanders. Alleen het combineren van leeftijd en lengte is volgens hen niet nauwkeurig genoeg. Er zou dan ook een vertekend beeld kunnen ontstaan over de gezondheidstoestand.
Ook wij adviseren om niet alleen van deze test uit te gaan. U kunt deze methode natuurlijk wel gebruiken en verder aanvullen met andere persoonlijke gegevens. Zo maakt u de uitkomst nog nauwkeuriger.

Dat deze test een verkeerde uitkomst kan geven laten we u graag zien aan de hand van een voorbeeld:

Voorbeeld:

John doet actief aan bodybuilding en spendeert meerdere uren per week in de sportschool. Hij staat regelmatig op de weegschaal en is trots op elk pondje spiermassa die hij erbij heeft getraind.

Op een gegeven moment hoort hij een verhaal over de BMI berekening en noteert naast zijn gewicht nu ook zijn lichaamslengte.

 

Weegschaal: 94 kg
Lengte: 1,72 meter  

Zijn BMI is: 94 x (1,72 x 1,72) = 31,76

 

Na de formule ingevuld te hebben kijkt John in de tabel naar zijn gezondheidsrisico; Hij schrikt zich rot, na zoveel jaar trainen valt hij in de categorie ernstig overgewicht!
John hoeft niet te schrikken, want deze test zegt niets over zijn lichaamssamenstelling.  Want hoeveel gewicht heeft hij aan vet? En hoeveel aan spieren, botten en vocht?

John kan gelukkig gerust zijn: zijn vetmassa is zeer laag, zijn gewicht komt door het zware gewicht van zijn spieren.

Getrainde man

Uitvoeren BMI berekening:

  • U meet uw gewicht in kg
  • U met uw lengte en noteert deze in meters
  • Vul de formule in:Gewicht / (lengte x lengte) = BMI

 

Het resultaat:

  • Kijk in onderstaande tabel naar de uitkomst van uw BMI cijfer:

 

Index (kg/m²) Interpretatie
minder dan 18,5 ondergewicht
18,5 tot 25 normaal gewicht
25 tot 27 licht overgewicht
27 tot 30 matig overgewicht
30 tot 40 ernstig overgewicht
meer dan 40 ziekelijk overgewicht

Voordelen van de BMI berekening:

  • U krijgt met deze meting een redelijk beeld van uw gezondheidsrisico’s
  • Deze test is prima zelf af te nemen
  • Aan deze cijfers kunt u andere factoren toevoegen als lengte, gewicht en vetpercentage om de verkregen gegevens nog persoonlijker te maken.

 


Nadelen van de BMI berekening
:

  • Geen nauwkeurige berekening door afwezigheid van andere persoonlijke factoren
  • Gewicht zegt niets over uw lichaamssamenstelling
  • De plek waar mensen vet opslaan is vaak erg individueel. Gebruik de meting dus als richtlijn.

Snel verder naar Algemene testen:

Weegschaal

BMI (body massa index)

Hartslag en rusthartslag

Cholesterol

Bloeddruk

Bloedsuikergehalte (glucose)

Grondstofwisseling

 

Overige testonderdelen:

Vetpercentage metingen

Conditietesten

Krachttesten

Lenigheidstesten

Naar top