Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Coopertest

Coopertest

coopertestDe coopertest is misschien wel de meest bekende test voor het bepalen van het algemene uithoudingsvermogen / conditie. Eerst doet men een goede warming-up van 5 tot 10 minuten, zodat spieren, banden en gewrichten op de test voorbereid zijn. Hierna begint men met hardlopen en stopt zodra de 12 minuten zijn bereikt.

Uitvoeren van de coopertest:

  • De test kan op verschillende locaties worden uitgevoerd zoals een loopband in de fitnesszaal, een atletiekbaan of een afstand waarbij u na de 12 minuten ook het aantal gelopen meters weet.
  • De sporter loopt / rent 12 minuten lang zoveel mogelijk meters.
  • De sporter verdeeld zijn energie en probeert de volle 12 minuten te blijven lopen.

 

De resultaten van de coopertest:

  • Na 12 minuten stopt u en rekent u de gelopen afstand uit
  • Afhankelijk van leeftijd en geslacht: kijk in de tabel voor uw conditieniveau.

 

Conditie niveau man 16 – 17 jaar 18 – 30 jaar 30 – 39 jaar 40 – 49 jaar 50 jaar of ouder
Slecht 2275 m of lager 1600 m of lager 1500 m  of lager 1400 m of lager 1300 m of lager
Matig 2275 m – 2500 m 1600 m – 2000 m 1500 m – 1900 m 1400 m – 1700 m 1300 m – 1600 m
Gemiddeld 2500 m – 2650 m 2000 m – 2400 m 1900 m – 2300 m 1700 m – 2100 m 1600 m – 2000 m
Goed 2650 m – 2825 m 2400 m – 2800 m 2300 m – 2700 m 2100 m – 2500 m 2000 m – 2400 m
Zeer goed 2825 m of hoger 2800 m of hoger 2700 m of hoger 2500 m of hoger 2400 m of hoger

 

 

Conditie niveau vrouw 16 – 17 jaar 18 – 30 jaar 30 – 39 jaar 40 – 49 jaar 50 jaar of ouder
Slecht 1775 m of lager 1500 m of lager 1400 m of lager 1200 m of lager 1100 m of lager
Matig 1775 m – 1925 m 1500 m – 1800 m 1400 m – 1700 m 1200 m – 1500 m 1100 m – 1400 m
Gemiddeld 1925 m – 2050 m 1800 m – 2200 m 1700 m – 2000 m 1500 m – 1900 m 1400 m – 1700 m
Goed 2050 m – 2250 m 2200 m – 2700 m 2000 m – 2500 m 1900 m – 2300 m 1700 m – 2200 m
Zeer goed 2250 m of hoger 2700 m of hoger 2500 m of hoger 2300 m of hoger 2200 m of hoger

 

 

* Let op: deze testen zijn alleen geschikt voor mensen met een goede gezondheid. Twijfelt u en wilt u deze test toch gebruiken, raadpleeg dan altijd eerst een arts.

Voordelen van de Coopertest:

  • De uitkomst geeft een redelijke richtlijn van uw conditie.
  • Voor de meeste mensen een bekende test.
  • Grote groepen kunnen hiermee getest worden.

 

Nadelen van de Coopertest:

  • Niet geschikt voor beginners.
  • Het terrein kan ongeschikt zijn voor de test door een helling of een verkeerde ondergrond.
  • De gelopen afstand is soms moeilijk in te schatten en moet elke keer hetzelfde zijn.