Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Praattest

Praattest

De praattest is een gemakkelijke manier om in te schatten of u op een juiste manier uw doelstelling nastreeft. Belangrijk bij deze test is de aanwezigheid van zuurstof tijdens de training. Want anders zult u het sporten niet lang kunnen volhouden. Het lichaam heeft voldoende zuurstof nodig om een activiteit een langere tijd vol te houden en zo vet te gaan verbranden.

Bij het opbouwen van de conditie moet u een tandje bijzetten en richting de zuurstofgrens gaan trainen. U kunt moeilijker praten tijdens de training, maar bent nog niet aan het hijgen. Wanneer u te lang zonder zuurstof traint, begint het lichaam te verzuren en zult u snel moeten stoppen. Om de hart- en longfunctie te verbeteren moet u de activiteit een langere tijd kunnen volhouden, maar toch moeite met praten hebben. U daagt uw lichaam op deze manier uit en leert zo efficiënter met de aanwezige hoeveelheid zuurstof om te gaan.

Hou ook bij deze test rekening met de onzekerheid en gebruik het KISS-principe. Zorg dat u nog kunt ademen en bedenk dat hoe moeilijker dit gaat, hoe meer calorieën u verbrandt en hoe meer u de conditie verbetert. Maar dit moet u wel minimaal 30 minuten vol kunnen houden. Daarnaast kunt u extra veel resultaat boeken door de tijdsduur van de training en vooral het aantal trainingen per week te verhogen

Uitvoeren van de praattest:

  • Houdt uw ademhaling in de gaten en merk op hoeveel moeite praten kost
  • Afhankelijk van uw doelstelling:

 

Afvallen:                         U kunt nog gemakkelijk praten

Conditie opbouwen:   Praten gaat moeilijker, maar u bent niet aan het hijgen


Het resultaat van de praattest:

Door de ademhaling op te merken weet u of u op de juiste wijze uw doel nastreeft, en niet hoeft te stoppen vanwege ademnood of verzuring.

Voordelen van de praattest:

  • Is gemakkelijk te bepalen en een richtlijn voor het nastreven van uw doel
  • Is beter dan niet op je hartslag of ademhaling letten
  • Kan samengaan met andere schattingen als de maximale hartslagfrequentie of de methode van Karvonen

 

Nadelen van de praattest:

  • Het blijft een schatting en daarom minder betrouwbaar dan een echte meting (bijvoorbeeld VO2 Max)
  • Zorgt ervoor dat u niet te snel van stapel loopt en de activiteit moet staken door ademnood.
Naar top