Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

30 seconden test

De 30 seconden test

Dit is een simpele test om een globaal beeld te krijgen van de kracht van uw spieren. Heel nauwkeurig is deze test echter niet, aangezien uw belastbaarheid niet erg belangrijk is en er veel onzekere factoren aan deze manier van testen verbonden zijn.

 

Uitvoeren van de 30 seconden test:

  • Kies een gewicht waarvan u denkt de beweging of oefening 30 seconden lang uit te kunnen voeren.
  • Bij het startsignaal begint u met de oefening
  • 30 seconde lang maakt u zoveel mogelijk goed uitgevoerde herhalingen
  • Noteer het aantal herhalingen en het gebruikte gewicht.

 

De resultaten van de 30 seconden test:

  • Gebruik de genoteerde cijfers om op een later tijdstip opnieuw deze meting uit te voeren
  • Haalt u bij de volgende test meer herhalingen, dan heeft u vooruitgang geboekt.

Voordelen van de 30 seconden test:

  • Veilige uit te voeren
  • Test om een redelijk beeld te krijgen van de kracht van de verschillende spieren
  • Simpele krachttest voor beginnende sporters

 

Nadelen van de 30 seconden test:

  • Door zoveel mogelijk herhalingen te maken, is men meer het spieruithoudingsvermogen aan het testen dan de spierkracht.
  • Er wordt geen rekening gehouden met langzame en snelle spiervezels
  • Een goede techniek is belangrijk bij het uitvoeren van de test

Snel verder naar Krachttesten:

1 RM schattingstest

Krachttest op basis van gewichten

30 seconden test

 

Overige testonderdelen:

Algemene testen

Vetpercentage metingen

Conditietesten

Krachttesten

Lenigheidstesten