Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Krachttest op basis van gewichten

Krachttest op basis van gewichten

GewichtenDeze test kunt u gemakkelijk zelf uitvoeren in een fitnesscentrum en gebruiken om steeds meer vooruitgang te boeken bij uw krachttraining. Veel sportinstructeurs gebruiken deze test om op een goede en veilige manier uw kracht te bepalen en deze te verwerken in een trainingsschema. Aan de hand van uw gekozen doelstelling wordt vooraf gekeken naar het aantal herhalingen dat u moet gaan maken. Hoe meer krachttoename u wilt bereiken of spiermassa wilt opbouwen, des te minder herhalingen u zult moeten maken. Wilt u het uithoudingsvermogen van uw spieren trainen, dan maakt u weer meer herhalingen met een lager gewicht.

Het zelf uitvoeren van deze test is natuurlijk ook mogelijk, maar vraagt wel enige oefening. Bij vragen hierover kunt u het beste contact opnemen met een sportinstructeur. Zo krijgt u een duidelijke meting en kunt u zich beter concentreren op het uitvoeren van de test.

Uitvoeren van de Krachttest*: 

  • Kies een gewicht waarbij u tussen de 10 en 12 herhalingen denkt te kunnen maken.
  • Voer de beweging correct uit waarbij de laatste herhaling moeilijk gaat
  • Tel het aantal goed uitgevoerde herhalingen
  • Voer deze test meerdere malen uit om nauwkeurigere waardes te krijgen


*We kiezen hierbij voor de doelstelling krachtopbouw.

 

De resultaten van de Krachttest:

  • U weet nu hoeveel herhalingen u kunt maken met het gekozen gewicht
  • Afhankelijk van uw doelstelling verhoogd of verlaagd u het gewicht
  • Het aantal herhalingen (afhankelijk van uw doelstelling) wordt gecombineerd met het nieuwe gewicht.
  • Wanneer de laatste herhaling, afhankelijk van uw doelstelling en het aantal herhalingen, u gemakkelijk afgaat, is het tijd om het gewicht te verhogen.

Voordelen van de krachttest op basis van gewichten:

  • Veilige manier om de kracht per spiergroep te bepalen
  • Simpele krachttest voor beginnende sporters
  • Gemakkelijk te gebruiken wanneer u gaat sporten
  • Door te letten op een moeizame laatste herhaling en indien deze u gemakkelijk afgaat, kunt u door het gewicht te verhogen steeds vooruitgang boeken.

 

Nadelen van de krachttest op basis van gewichten:

  • Is te beïnvloeden door een drukke werkweek, een opkomende verkoudheid of een vorige training
  • Mensen schatten zichzelf niet altijd even eerlijk in
  • Gevaar is dat men zichzelf overschat en een te zwaar gewicht kiest
  • Veel spieren testen betekent ook veel verschillende oefeningen uitvoeren

 

Maar let op: bij verschillende oefeningen of krachttoestellen test u vaak geen enkele spieren, maar een groep van samenwerkende spieren. U zult dus precies moeten weten welke beweging /oefening geschikt is voor het testen van een enkele spier.

Snel verder naar Krachttesten:

1 RM schattingstest

Krachttest op basis van gewichten

30 seconden test

 

Overige testonderdelen:

Algemene testen

Vetpercentage metingen

Conditietesten

Krachttesten

Lenigheidstesten