Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Hamstrings

Lengte-test voor Hamstrings

De spieren aan de achterzijde van het bovenbeen worden in de volksmond ook wel de Hamstrings genoemd en hebben vooral een bewegende functie. Ze buigen bijvoorbeeld het been bij fietsen of zwemmen en is daardoor een belangrijke bewegingsspier van het lichaam.

Verkorting of stijfheid van de Hamstrings kan dus last geven bij het bewegen. Daarbij is het ook mogelijk dat deze verkorting problemen geeft bij de onderrug. Want door veelvuldig onderuit zitten of je bekken naar achter kantelen, gaan de Hamstrings verstijven met alle gevolgen van dien. Het is dus belangrijk om de Hamstrings regelmatig op te rekken en verkorting de voorkomen.

In de literatuur worden de Hamstrings ook wel de mm. Ischiocrurales genoemd. Deze groep bestaat uit de M. biceps femoris, M. semitendinosus, M. semimembranosus en de M. popliteus.

Uitvoeren van de lengte-test:

  • Ga zitten op een bank of andere ondergrond
  • Zit rechtop en leg het (te testen) been gestrekt op de ondergrond.
  • Buig je andere been naar je toe en hou deze vast.
  • De lengte van de Hamstrings worden getest door met de hand richting te tenen te bewegen. Hierbij moet wel de knie volledig gestrekt blijven.

 

Het resultaat:

Er is geen duidelijk resultaat over de bewegingsuitslag weer te geven. Maar let bij deze test vooral op pijn, verstijfd gevoel, verschil tussen links en rechts en de soepelheid van de bewegingsuitslag.

 

* Rekoefeningen om de spieren weer op lengte te brengen, zijn te vinden bij het onderdeel sportadvies.