Specialist in online sport, voeding & leefstijl programma’s

Motieven & voordelen

Motieven & voordelen

Motieven en voordelen bij sportZoals er vele verschillende mensen zijn, zo zijn er ook vele redenen om te kiezen voor een sportief leven. En welk reden voor u ook van toepassing is, het is uw persoonlijke keuze en dat is altijd goed!  Uw persoonlijke redenen motiveren u om te gaan sporten en dat is dan ook een belangrijke eerste stap. Want u moet niet kiezen voor sportief leven omdat anderen dit van u vragen (met uitzondering van het medische advies), maar omdat u dit zelf graag wilt.

Bekijk onderstaand lijstje eens en zie of er redenen zijn die voor uw situatie van toepassing zijn. Het kunnen er natuurlijk ook meerdere zijn, want dit maakt de motivatie des te groter.

 

Algemene motieven

  • Mensen die op eigen keuze gaan sporten voor de algehele gezondheid
  • Mensen die op doktersadvies moeten gaan sporten
  • Vanuit goede voornemens gemotiveerd (september, new year en bikini afvaller)
  • Mensen die een gelukkiger gevoel willen nastreven
  • Mensen die de kwaliteit van hun leven willen verbeteren
  • Mensen die lichamelijke pijntjes willen verminderen
  • Mensen die fit van lijf en leden willen zijn (vaak 50+) en dit willen bereiken door te sporten
  • Mensen die hun assertiviteit en zelfvertrouwen willen vergroten
  • Mensen die door middel van sport iets voor zichzelf hebben (individualiteit)
  • Mensen waarbij vele sportpogingen zijn mislukt en moeite hebben met motivatie
  • Vanuit emotie (bijvoorbeeld onzekerheid) gemotiveerd
  • Mensen die met behulp van sport sociaal bezig willen zijn
  • Mensen die een familielid willen helpen met de gezondheid door te gaan sporten
  • Mensen die de conditie willen verbeteren
  • Mensen die spiermassa willen opbouwen
  • Mensen die kracht willen opbouwen
  • Mensen die lenigheid, om welke reden dan ook, willen trainen
  • Mensen die gaan sporten met als doel mooier te worden (figuurcorrectie)
  • De beginnende sporter die meer vorderingen wil maken bij zijn sport
  • De gevorderde sporter die meer vorderingen wil maken
  • Mensen die zich voorbereiden op een sportevenement (marathon, 4-daagse).

 

Vanuit een medisch motief:

  • Mensen die op doktersadvies gezonder moeten leven
  • Mensen die moeten afvallen
  • Mensen die zich weerbaarder willen maken tegen stress en ziektes
  • Mensen die weerbaarder willen worden tegen somberheid of depressiviteit
  • Mensen die sneller van een blessure willen herstellen
  • Mensen die na een ziekteperiode gaan bewegen om het herstel te bevorderen
  • Mensen die sporten en een (chronische) ziekte hebben
  • Mensen die door een specialistisch persoon zijn doorgestuurd
  • Zwangere vrouwen en nieuwe mamma’s.

 

Vanuit een zakelijk motief:

  • De werknemer die graag productiever wil zijn
  • De werknemer die minder snel ziek wil zijn
  • De werknemer die gelukkiger en vitaler wil zijn
  • De werknemer die zijn taakvolwassenheid wil vergroten
  • De werknemer die zelf weerbaarder wil worden tegen stresssituaties
  • De werknemer die promotie wil maken en zich van een goede kant laat zien
  • De werknemer die een goede balans wil vinden tussen werk en privé.

 


 

Voordelen door te sporten

actiever wordenDoor te gaan sporten zult u mooie resultaten behalen, maar in welke hoeveelheid is wel verschillend. Want sporten moet u wel gericht doen, anders zullen resultaten tegenvallen en vergroot u de kans op blessures en ongelukken. Daarnaast is de motivatie natuurlijk ook van groot belang. Sommige mensen kunnen zichzelf namelijk prima motiveren en kunnen zonder er bij na te denken hun sport een geruime tijd beoefenen. Anderen hebben hier beduidend meer moeite mee en weten zichzelf nauwelijks te motiveren. Vaak zijn deze mensen vol enthousiasme gestart met hun sport, maar ook vrij snel weer gestopt. Men probeert het later wel opnieuw.

Ook al heeft u misschien een of meerdere negatieve ervaringen met sporten gehad, het zou zonde zijn om het hierbij te laten! Want u heeft juist een goede keuze gemaakt en daar horen positieve en negatieve momenten bij. En om een fit en vitaal leven vol te kunnen houden is het dan ook belangrijk om de positieve ervaringen te vergroten en de negatieve te verminderen. Blijf dus vooral investeren in de gekozen sport en daarmee de kwaliteit van uw leven. Het kan misschien even wennen zijn, maar uiteindelijk gaat u van vele voordelen profiteren. Hierbij kunt u denken aan:

Algemene voordelen

  1. Je voelt je gezonder en sterker
  2. Je voelt je energieker
  3. Je motoriek gaat vooruit (dagelijks handelingen)
  4. Je ziet er lichaam gezonder uit
  5. Je huid, haar en nagels zien er gezonder uit
  6. Je slaapt beter in, slaapt dieper en bent ‘s ochtends meer uitgerust
  7. Je hebt meer zin om dingen te ondernemen
  8. Je leeft waarschijnlijk langer dan inactieve mensen
  9. Je vermindert de kans op verschillende soorten kanker, hart en vaatziekten of diabetes
  10. Je verbetert en verhoogt de grondstofwisseling (handig bij het afvallen)
  11. Je spieren, banden, botten etc. worden versterkt
  12. Je krijgt meer zelfvertrouwen
  13. Je leert je eigen grens op te zoeken en te verleggen
  14. Het negatieve zelfbeeld wordt door een positieve aanpak verminderd
  15. Je presteert beter op school en het werk en hebt meer carrière mogelijkheden
  16. Je verbetert je geheugen, beoordelingsvermogen en denkprestaties
  17. Je kunt wisselende werktijden beter aan
  18. Je presteert beter op school en het werk en hebt meer carrière mogelijkheden
  19. Je verbetert je geheugen en beoordelingsvermogen
  20. Je stemming verbetert (runners high)
  21. Je lichaamshouding verbetert
  22. Je vergroot sociale contacten
  23. Je hebt een beter excuus om te gaan shoppen voor de sport naar keuze
  24. Je krijgt meer zin in seks
  25. De bevalling gaat makkelijker bij fitte vrouwen
  26. Goed voorbeeld geeft gezonde, sportieve en meer gelukkige kinderen
  27. Je bent goed op weg richting een gezond leven
  28. Je gaat meer genieten van het leven.

 


Voordelen bij sporten in het water

Gaat men sporten in het water (zoals zwemmen, aquasporten, waterpolo) dan zijn er naast de eerdergenoemde voordelen nog een aantal extra varianten:

  1. Verhoogde zwemvaardigheid
  2. Betere oriëntatie in het water
  3. Lenigere spieren door de grote bewegingsuitslag in het water
  4. Sneller herstel na een training door de masserende werking van het water
  5. Ontspannend effect na afloop door het warme water
Naar top